اخباربرترنفت و پتروشیمی

ناتوانی فقیرترین کشور جهان برای پرداخت بدهی نفتی

به گزارش صنعت کار، این کشور واقع در آفریقای مرکزی پس از این که برای پرداخت ۶۱ میلیون دلار بدهی در ژوئن مهلت گرفت، اکنون نامه ای به بزرگترین بازرگان کالای جهان و سایر وام دهندگان خصوصی ارسال و از آنها درخواست کرده است با توقف بازپرداخت بدهی اش موافقت کنند که در این صورت، بازپرداخت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بدهی چاد در سال ۲۰۲۰ معلق می شود.

گروه جی ۲۰ در آوریل برنامه ابتکار تعلیق پرداخت بدهی را رونمایی کرد که هدف آن کمک به کشورهایی بود که از شیوع پاندمی ویروس کرونا آسیب سختی دیده اند و بازپرداخت میلیاردها دلار بدهی آنها را به تاخیر می انداخت. اما ذی نفعان و بانکها تاکنون با درخواست گروه جی ۲۰ برای پیوستن به این ابتکار مقاومت کرده و به تعهدات حقوقی خود اشاره کرده اند.

وامهایی که با منابع طبیعی ضمانت شده اند زمانی محبوب دولتهای آفریقایی و خاورمیانه ای بود اما اکنون این کشورها برای بازپرداخت آنها با مشکل روبرو هستند.

گلنکور با حمایت بانکها، در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ به دولت و شرکت هیدروکربن چاد حدود دو میلیارد دلار وام داد و در عوض سهامی در یک پروژه نفتی خریداری کرد. اما کاهش شدید قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ این کشور را ناچار کرد شرایط بازپرداخت وام را دو بار تغییر دهد که آخرین بار در سال ۲۰۱۸ بود. صندوق بین المللی پول هشدار داده که در صورت سقوط بیشتر قیمتهای نفت، مکانیزم تعویق بدهی برای این که چاد از بحران بدهی رهایی پیدا کند، کافی نیست.

بازنگری بازپرداخت به چاد اجازه خواهد داد پرداخت حداکثر ۷۵ میلیون دلار بدهی را در صورت ماندن قیمت نفت در پایین ۴۲ دلار به تعویق بیاندازد. نفت برنت در آوریل تحت تاثیر اشباع عرضه و قرنطینه گسترده کشورهای جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به پایینترین قیمت در ۲۱ سال اخیر سقوط کرد. بهای نفت آمریکا در نیویورک هم در همان ماه به پایین صفر سقوط کرد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر روز جمعه در حدود ۴۳ دلار در هر بشکه بسته شد.

چاد یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که طبق گزارش وزارت دارایی این کشور، سال گذشته ۹۵ میلیون دلار از وام خود را بازپرداخت کرد. این کشور باید در سال میلادی جاری ۱۱۵ میلیون دلار دیگر از بدهی خود را پرداخت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یک منبع آگاه اظهار کرد بعید است گلنکور و سایر طلبکاران درخواست تعلیق پرداخت بدهی چاد را بپذیرند.

چاد سال گذشته از دام برای پرداخت بدهی به آنگولا استفاده کرد و سرگرم مذاکره با گینه استوایی برای تسویه بدهی خود با دادن گوشت تازه است. این کشور که از سال ۲۰۰۳ تولیدکننده نفت بوده است، از چند دور ریزش قیمت نفت از سال ۲۰۱۴، خشکسالیهای مکرر و حضور گروههای افراطی در کشورهای همسایه که باعث ورود نیم میلیون پناهنده به این کشور شده، آسیب دیده است.

کشورهای صاحب منابع طبیعی در پی شیوع پاندمی ویروس کرونا که تقاضای جهانی برای کالاها را کاهش داده است، برای پرداخت بدهیهایشان با بحران روبرو شده اند. شرکت گلنکور شرایط بازپرداخت وام ۵۰۰ میلیون دلاری نفت در برابر پول منطقه کردستان عراق را پس از ناتوانی این منطقه در پرداخت بدهی خود تغییر داد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا