اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

گزارش وضعیت فولاد از کمیسیون راهی صحن علنی می شود/افزایش نرخ دلار تعادل بازار را برهم زد

به گزارش صنعت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است تولیدکنندگان فولاد باید تمامی محصولات خود را در بورس عرضه کرده و سپس مازاد تولید را راهی بازارهای صادراتی کنند. اما رشد نرخ ارز باعث شد تا صادرات بیش از گذشته جذاب شود به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان از عرضه محصول در بورس خودداری کرده و راهی بازار های صادراتی شدند.

از سویی دیگر تولیدکنندگان بالادست این زنجیره که وظیفه تامین مواد اولیه را بر عهده دارند، معتقدند فولادی ها مواد اولیه را 50 درصد ارزان تر از قیمت جهانی خریداری کرده و در نهایت محصول خود را با قیمت جهانی می فروشند. این موضوعات باعث برهم خوردن تعادل بازار فولاد و ایجاد نگرانی درباره مواد اولیه شود.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این موضوع ورود پیدا کرد تا بتواند بازار را از آشفتگی نجات دهد.

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با « صنعت کار» با اشاره به جلسه امروز بعد از ظهر کمیسیون برای بررسی بازار فولاد، بیان کرد: قرار است امروز گزارشی که پیش تر کارگروه با برگزاری جلساتی با فعالان حوزه فولاد تهیه کرده ، قرائت شده و برای آن تصمیم گرفته شود.

وی ادامه داد: درواقع پس از این جلسه و براساس تبصره 1 ماده 45 این گزارش به هیات رییسه مجلس تقدیم و در صحن علنی قرائت می شود.

فیروزی بیان کرد: با توجه به وضعیت آشفته بازار فولاد در 2  ماه گذشته تهیه این گزارش در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که گزارش هایی از تخلفات مجموعه های فولادی برای عرضه در بورس در کمیسیون اصل 90 تهیه شده تا به مرجعه قضایی داده شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید محصولات فولادی در کشور بیان کرد: باید به این نکته اشاره داشت که تولیدات ما کم نبوده و بازار با مشکلی در این زمینه مواجه نیست. یعنی ابتدا نیاز داخل تامین می شود و مازاد آن را صادر می کنیم. اما متاسفانه براساس برخی گزارش ها، عرضه در بورس از سوی برخی مجموعه ها انجام نشده و همچنین به دلیل رشد نرخ دلار و سودی که از صادرات بدست می آید، تولیدکنندگان ترجیح می دهند در حوزه صادرات فعالیت داشته باشند.

فیروزی ادامه داد: براساس این 2 اتفاق تعادل بازار برهم خورده است، در حالی که عرضه در بورس می تواند این تعادل را برقرار کند.

وی درباره فروش مواد اولیه به نرخ جهانی نیز، بیان کرد: اینکه مواد اولیه به نرخ جهانی فروخته شود موضوع درستی است و فکر می کنم در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است اما اگر خلاء ای در بالادستی های زنجیره ارزش باشد حتما آن را لحاظ خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا