اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

از نرخ ارز غافل نشویم

به گزارش صنعت کار، فولاد یکی از بازار های ملتهب این روزها است که نرخ ارز توانسته قیمت ها را تغییر دهد . از سویی دیگر با افزایش نرخ ارز عطش دلالان نیز زیاد شده و بیش از پیش تعادل بازار را بر هم می زند.

حضور دلالان به شکلی است که مواد اولیه با قیمت بالا به دست مصرف کنندگان می رسد.

علی امرائی مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اشاره به اینکه فولاد سنگان از زیرمجموعه های شرکت فولاد مبارکه محسوب می شود ، به «صنعت کار» گفت: با توجه به اینکه فولاد مبارکه سهام دار 100 درصد شرکت ما بوده و با توجه به اینکه ماده اولیه مورد نیاز ما سنگ آهن بوده و معدن در اختیار داریم شاید دغدغه ای که سایر تولید کنندگان دارند را نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست قیمت مواد اولیه نزدیک به قیمت جهانی باشد، افزود: شاید محاسبه قیمت مواد اولیه به نرخ جهانی خوب باشد اما جای این سوال مطرح است که آیا هزینه های ما براساس هزینه های جهانی محاسبه می شود؟ امروز دستمزد کارگران معدن در اروپا 600 دلار یعنی ماهی 18 میلیون تومان است، آیا در ایران هم محاسبات به همین صورت است؟  در نتیجه قیاس با قیمت های جهانی شاید چندان کارشناسی نباشد.

امرائی تصریح کرد: به نظر بنده فرمول محاسباتی برای زنجیره ارزش که براساس شمش فولاد خوزستان است، فرمولی مناسب بود و بدون شک با افزایش قیمت ها در بورس هم شاهد افزایش خواهیم بود.

اما این روزها افزایش نرخ دلار بازار فولاد را ملتهب کرده است، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان درباره تاثیر قیمت دلار، بیان کرد: بدون شک نوسانات ارز بر بازار اثر گذار خواهد بود. امروز حتی افراد عادی جامعه اگر 50 میلیون تومان پول نقد داشته باشند نگران کاهش ارزش آن هستند و ممکن است برای جلوگیری از این ضرر به سراغ ثبت نام خودرو، خرید ارز و… بروند که تمامی این موارد می تواند تعادل بازار را برهم زند.

وی ادامه داد: امروز در بخش صنعت برخی تجهیزات از خارج وارد می شوند. حتی برخی تجهیزات داخلی نیز در مواردی وابسته به خارج هستند به همین دلیل نمی توان از تاثیر نرخ ارز بر بازار و صنعت غافل ماند.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا