اخباربرترصنعت و معدن

ارزش‌گذاری گمرکی مانع صادرات سنگ های قیمتی است

به گزارش صنعت کار، محمدعلی امیرفخریان افزود: حدود ۶ ماه قبل بانک مرکزی اعلام کرد که مسوولیت ارزش‌گذاری سنگ های قیمتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که این رویه باعث بروز مشکل در صادرات زیورآلات شد.

وی ادامه داد: براساس این شیوه نامه، فرد صادرکننده می‌بایست برای ارزش‌گذاری فلزات گرانبهای زیورآلات یعنی طلا و نقره به بانک مرکزی و برای ارزش‌گذاری سنگ های قیمتی زیورآلات یعنی عقیق یا فیروزه به وزارت صنعت مراجعه کند.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در نشستهای مکرری که با مسوولان کشوری برگزار شد دو درخواست از سوی خراسان رضوی ارائه شد یکی این که ارزش‌گذاری گمرکی گوهرسنگ ها و زیورآلات به استان تفویض شود و دوم این که اختلاف نظر در ارزش‌گذاری زیورآلات بین بانک مرکزی و وزارت صنعت رفع گردد.

امیر فخریان افزود: پس از بررسی‌های مکرر و برگزاری نشست‌های مختلف، در آخرین نشست مقرر شد دستورالعملی تدوین شود مبنی بر این که ارزش‌گذاری گوهرسنگ ها با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط گمرک انجام شود زیرا طبق قانون، گمرک، مسوول ارزش‌گذاری اقلام صادراتی است که این دستورالعمل هنوز به دستگاه‌های اجرایی برای اجرا ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: طبق پیگیری های انجام گرفته، ابلاغ این دستورالعمل در انتهای گذراندن فرآیند کاری خود است و به زودی به استانها ابلاغ می‌شود.

او درباره میزان صادرات سنگ های قیمتی و زیورآلات گفت: شیوع کرونا و بسته شدن مسیرهای صادراتی و همچنین توقف ورود گردشگران به استان، صادرات سنگهای قیمتی و زیورآلات را به صورت کالای مسافر یا از طریق داشتن کارت بازرگانی در استان به شدت کاهش داده است.

چهار معدن فعال در زمینه سنگ های قیمتی شامل فیروزه، عقیق (آگات) و گارنت در خراسان رضوی وجود دارد. از میان ۴۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی مصرفی در خراسان رضوی تعداد ۱۵ نوع، پرمصرف ترین سنگها هستند که در این میان عقیق و فیروزه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا