اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

نیازمند دانش بومی در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم

به گزارش صنعت کار، خداداد غریب پور با بیان این مطلب در ادامه افزود: شبیه سازی رانندگی دامپتراک که محصول مشترک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ایمیدرو و بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم 3جانبه شکل گرفته و به عنوان یک فناوری بومی سازی عرضه شده است. در واقع این کار در راستای بومی سازی در صنعت معدن و صنایع معدنی نیز اتفاق افتاده و مانند دیگر کارهایی است که در ایمیدرو در حوزه نرم افزاری در انجام داده است.

به گفته وی، این شبیه سازی منجر به کاهش حوادث در بخش معدن به ویژه در حوزه ترافیکی در تلفات جانی و همچنین خسارت و از بین رفتن دستگاه های سنگین می‌شود. البته در سال 98 و 99 بیش از 219 پروژه میان دانشگاه های کشور با ایمیدرو و شرکت‌های زیر مجموعه داشتیم و در مجموع 5 پروژه  در حوزه ایمنی را با دانشگاه های کشور نهایی می‌کنیم که منجر به کاهش تلفات، حفظ محیط زیست، توسعه پایدار و چگونگی عملکرد در شرایط اضطرار در حوزه ایمنی است و در دانشگاه‌های کشور روی آن کار می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نکته مهم این است که در ایمیدرو اصرار بر همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی وجود دارد و خوشبختانه تجربه موفقی در این زمینه حاصل و نتایج درخشان آن سبب شده تا این همکاری ها ادامه پیدا کند.

به گفته وی، صنایع معدنی در کنار هپکو قرار گرفتند تا تعمیرات اساسی ماشین آلات و نیاز خود را از طریق این شرکت تامین کنند.

غریب پور ادامه داد: امسال در بخش معدن و صنایع معدنی هدف گذاری 500میلیون دلاری برای ساخت داخل و بومی سازی بوده گذاشته شده که اعم آن برای ماشین آلات، تجهیزات و دانش بومی است. زیرا ما به شدت نیارمند این هستیم که در حوزه مهم معدن و صنایع معدنی به دانش بومی اتکا داشته باشیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: اتفاقی که در این سال ها افتاده این است که تحقیقات را نیاز محور کردیم و دانشگاه ها بر اساس نیاز صنعتی کار تحقیقاتی انجام می دهند. در واقع هر دانشگاه که با صنایع بزرگ ما قرارداد می بندد یکی از نیازهای فناورانه آن را مرتفع می کند. از این رو با رشد همکاری ها و افتتاح ایمینو که انجام شد و در ادامه کافه معدن که قرار است اجرا شود این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع می‌توان با کمک دانشگاه ها و مراکز علمی، حوزه معدن و صنایع معدنی را فناور و نیازهای فناورانه را رفع کرد.

وی درباره شرکت‌های بازارگردان در بورس نیز گفت: این کار باید توسط سایر سهامداران بزرگ اتفاق بیافتد. زیرا بخش معدن و صنایع معدنی بین 20 تا 25درصد بازار سهام و بورس کشور را تشکیل می‌دهند و پتروشیمی نیز به همین میزان و مابقی شرکت ها و صنایع نیز در بازار سهام نقش دارند. در نتیجه باید سایر بخش ها نیز با تشکیل صندوق بازارگردان در زیر مجموعه هلدینگ ها سهام با ارزش خود را حفظ کنند تا از ریزش سهام در بورس جلوگیری و حقوق سهامداران خرد نیز حفظ شود. سازمان بورس نیز در این زمینه الزام کرده و ایمیدرو در این زمینه پیش قدم بوده و با این الزام شاهد خواهیم بود که سایر شرکتها با انجام این کار منجر به ثبات در بازار سهام می شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا