اخباربرترصنعت و معدن

واردات ماشین آلات بخش معدن نیاز به پرداخت عوارض گمرکی ندارد

به گزارش صنعت کار، عبدالرضا حرمتی با اشاره به آگاه نبودن فعالان حوزه معدن از این ظرفیت قانونی کشور، اظهارداشت: بر همین اساس افرادی که در تلاش برای تهیه ماشین آلات وارداتی هستند می‌توانند درخواست‌های خود را به خانه معدن استان ارائه کنند تا پیگیری‌های لازم جهت انجام فرآیندهای قانونی آن انجام شود.

وی ادامه‌داد: در این رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید درخواست متقاضیان را بررسی کند تا بعد از تایید، مراحل معافیت گمرکی واردات این ماشین‌آلات تحت عنوان خط تولید طی شود.

حرمتی همچنین به اختصاص منابع مالی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای احیاء معادن کوچک مقیاس اشاره‌کرد و افزود: سایر استان‌های کشور در حال استفاده از این منابع هستند اما این ظرفیت در استان خوزستان بدون استفاده مانده است.

وی تصریح‌کرد: در صورت ایجاد هماهنگی‌های لازم بین بهره‌برداران معدنی در استان، قطعا واحدهای راکد استان می‌توانند به چرخه فعالیت مجدد بازگردانده شوند.

خوزستان نیازمند مرکز تحقیقات معدنی است

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان با تاکید بر اینکه مواد معدنی با ارزشی از جمله گچ، آهک و نمک در استان وجود دارد، گفت: در صورت ایجاد یک آزمایشگاه تخصصی در قالب مرکز تحقیقاتی کاربردی، امکان فراوری و تبدیل این مواد به محصولات با ارزش افزوده بیشتری به وجود خواهد آمد.

حرمتی تعداد ماده های معدنی موجود در کشور را ۶۸ نوع بیان‌کرد و گفت: از این تعداد، ۱۴ ماده آن در استان خوزستان وجود دارد که در هشت نوع آن فعالیت‌های خوبی در جهت بهره‌برداری صورت می‌گیرد.

وی اضافه‌کرد: با وجود تنوع کم مواد معدنی در استان؛ اما با همین تنوع فعلی، امکان فرآوری‌های زیادی در آنها ممکن خواهد بود.

خروج زباله های معدنی از خوزستان محدود شود

رییس خانه معدن استان خوزستان با بیان اینکه برای ایجاد توانمندی‌های حوزه معدن همیشه نیاز به وجود معادن نیست، گفت: خیلی از کشورهای دنیا از ظرفیت معدنی برخوردار نیستند اما با واردات انواع ماده‌های خام بعد از انجام فرآورش‌های لازم، محصولات نهایی را صادر می‌کنند.

حرمتی با تاکید بر اینکه استان در حوزه فرآوری عملکرد مناسبی ندارد، گفت: برخی بر این باور هستند که بخش معدن به معنی استخراج محصول از زمین است و حتی با مصرف آنها امکان بازیافت این مواد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خیلی از مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما از بین نمی‌روند، گفت: نمونه آن زباله‌های موجود در شهر بخصوص در وسایل الکترونیکی است که امروزه به عنوان معادن شهری از آنها نام‌برده می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تصریح‌کرد: این زباله‌های شهری ثروت بزرگی محسوب می‌شوند که انواع فلزات قیمتی از جمله طلا در آنها وجود دارد.

وی تصریح‌کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی از این معادن شهری در حال خروج از خوزستان جهت بازیافت معدنی در دیگر استان‌های کشور هستند.

حرمتی یادآورشد: باید ساز و کار بازیافت آنها در استان بیش از پیش فراهم شود و علاوه بر اینخروج این نوع زباله های معدنی از استان باید محدود شود.

بر اساس این گزارش تعداد ۲۷۰ معدن فعال و غیرفعال در خوزستان وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا