اخبارصنعت و معدن

امسال ۲.۲ میلیارد دلار طرح‌های بخش معدن اجرا می‌شود

به گزارش صنعت کار، «خداداد غریب پور» روز شنبه در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ایمیدرو توضیح داد: پارسال ۳.۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع افتتاح شد.

وی خاطرنشان ساخت: پارسال چهارهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی سال‌های ۹۷- ۱۳۸۹ ایمیدرو پرداخت شد، اما تاکنون از محل خصوصی سازی منابع به ایمیدرو بازنگشته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: چنانچه قرار است درآمدهای حاصل از بخش معدن، جایگزین نفت شود، باید بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد و در این ارتباط سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی که بخش خصوصی را پوشش می دهد، سال گذشته به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید، امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان و سال آینده دستیابی به یک هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: سال گذشته از محل سود شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی ۴.۸ میلیارد یورو و ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شد و این سیاست تداوم دارد.

غریب پور خاطرنشان ساخت: ارزش صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در سال گذشته به ۸.۵ میلیارد دلار رسید که از این رقم سهم سازمان ایمیدرو و واحد های تابعه بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار ثبت شد.

رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو پیرامون طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس گفت: امروز بیش از چهار هزار معدن غیرفعال در سطح کشور وجود دارد، پارسال راه اندازی تعداد ۱۵۰ معدن در دستور کار قرار گرفت و امسال ۲۰۰ معدن پیش بینی شده است.

داریوش اسماعیلی معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، سی ام فروردین ماه امسال در نخستین نشست خبری خود که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، از برنامه فعالسازی یکهزار معدن در سال جاری خبر داد.

غریب پور در ارتباط با همکاری برای فعالیت معادن سنگ تزئینی و نما هم گفت: اکنون در این بخش ۹۰۰ معدن غیرفعال وجود دارد و تلاش می شود با آسیب شناسی در ارتباط با مشکلات این بخش از معادن، بتوانیم یک تحرکی به این بخش بدهیم.

ایران باوجود اینکه همواره در بین پنج تولید کننده شاخص سنگ تزئینی و نما در جهان جای دارد و تولید سالیانه ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن، ارزش صادرات این بخش حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در سال برآورد می شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو از فعالسازی بخش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان کار جدید این سازمان یاد کرد که بازارچه ای در این ارتباط در اصفهان راه اندازی شده و در سرخس فعال شده و مشهد نیز در شرف انجام است و انتظار می رود در مدت پنج تا ۶ سال ۱۵ هزار شغل ایجاد شود.

وی گفت: براساس برنامه فعالسازی کارخانه هپکو (تولید کننده ماشین آلات راهسازی و سنگین) اکنون 40 میلیون یورو قرار داد آماده است که در زمینه ساخت.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا