اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

نبود استراتژی صنعتی، مهمترین مشکل صنایع کوچک است

داوود نوده فراهانی با اشاره به جایگاه صنایع کوچک در کشور به «صنعت کار» گفت: متاسفانه صنایع کوچک با توجه به پخش و گستردگی در نقاط مختلف کشور، جایگاه واقعی را نداشته و نگاه کاملی به آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که معاونتی در وزارت صمت به عنوان معاونت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است اما بیشتر با تمرکز در بخش دوم و در حوزه زیرساخت‌های تکمیل نشده شهرک‌سازی‌های صنعتی و یا فروش زمین‌هایی که به طور جدی آسیب شناسی نشده است.

نوده فراهانی تصریح کرد: زمانی که نگرش به صنایع کوچک نگرش خوبی نباشد و بیشتر توجه ارکان دولتی و حاکمیتی به صنایع بزرگ باشد بدون شک صنایع کوچک ما مثل صنایع کشورهای پیشرفته نخواهند بود.

به گفته وی، این در حالی است که در همه جای دنیا صنایع کوچک، قدرت صنعت را بارور می‌کنند، یعنی رشد صنایع بزرگ وابسته به صنایع کوچک است.

نوده فراهانی بیان کرد: در ایران، صنایع بزرگ بیشتر وابسته به دولت یا سازمان‌های شبه دولتی با جایگاه مدیران دولتی است و توجه بیشتری به آن‌ها می‌شود.صنایع کوچک در حوزه تحریم‌ها، چون چابک هستند قابلیت تحریم ندارند اما به دلیل نگرش غلط به صنایع کوچک برعکس صنایع بزرگ به آن توجهی نمی‌شود.

این در حالی است که در بخش های مختلف واحدهای کوچک و متوسط می توانند اشتغالزایی بیشتر به همراه داشته باشند. به عنوان مثال SME ها در بخش معدن 85 درصد اشتغال و بالای 56 درصد سرمایه‌گذاری را از آن خودکرده‌اند. اما این شرکت های کوچک و متوسط به دلیل مقیاسشان آسیب‌پذیرترند و دیده نمی‌شوند.  حال با توجه به نقش مهم این شرکت ها و صنایع باید توجه بیشتری به سوی آنها جلب شود.

اما باید دید چالش صنایع کوچک امروز چیست، نوده فراهانی در این باره افزود:مهم‌ترین چالش این است که استراتژی صنعتی یا صنایع کوچک نداریم. زمانی که هدفگذاری برای این کار نباشد، به صورت روزمره کار انجام و در قالب یک هدف بلند مدت دنبال نمی‌شود. به همین دلیل ما رشد زیادی نداریم و بسیاری از صنایع کوچک پس از تولد ازبین می‌روند و تداوم و ساختار مشخصی ندارند و سرمایه‌گذاری برای آن انجام نشده است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا