اخبارصنعت و معدن

نگرانی برای تامین سنگ آهن نداریم/نیاز به ۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری برای تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است

به گزارش صنعت کار، خداداد غریب پور در بیست و دومین سمپوزیوم فولاد کشور که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های جزیره کیش برگزار شد، افزود: نگرانی برای تامین سنگ چشم انداز فولاد نداریم و در این زمینه حفاری در عمق یکی از اهداف ما است.

وی گفت: برخی ذخایر سنگ آهن اگرچه روبه اتمام است، اما معادن جدیدی کشف شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیاز به ۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری است،
افزود: این میزان سرمایه از محل منابع صنایع معدنی قابل تامین است و با توجه به توسعه اکتشافات به طور حتم این هدفگذاری زودتر از موعد تعیین شده(سال ۱۴۰۴) محقق می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو سهم معدن و صنایع معدنی در GDP کشور را ۲۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های این حوزه، این سهم در اقتصاد کشور باید افزایش یابد.
وی گفت: با اکتشافات جدید، در پهنه ایران مرکزی ذخیره ۵۰۰ میلیون تنی سنگ آهن و همچنین ذخایری در پهنه های آباده – جازموریان و بهرام گور دست پیدا کردیم.
غریب پور با بیان اینکه انجام یک میلیون متر عملیات حفاری در این حوزه مورد توجه است، افزود: گزارش ها حاکی است ذخایر فعلی تا سال ۱۴۰۵ به اتمام می رسد. با توجه به شناسایی ظرفیت های جدید که حاصل افزایش عملیات اکتشافات ایمیدرو است(اکتشاف در ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع طی سال های ۹۷ و ۹۸)، ذخایر درخشانی شناسایی شده است.
وی گفت: به منظور توسعه اکتشافات، تعداد پیمانکاران حفاری در کشور کم است و برای حل این مشکل، شرکت ها تامین ماشین الات مورد نیاز را مورد توجه قرار دهند.

صندوق بازارگردانی معدنی ها در بورس
رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات معدنی ها در تثبیت بازار بورس، گفت: بازارگردانی در بورس با حرکت شرکت های معدنی آغاز شد و از صنایع معدنی برای حمایت از دارایی ۶۰ میلیون نفر فعال در این بازار قدردانی می کنم.
غریب پور عنوان کرد: معدنی ها با هدف متعادل شدن بازار سرمایه، در اختصاص اعتبار به صندوق بازارگردانی مشارکت دارند.

بومی سازی
رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: امسال تا۵۰۰ میلیون یورو هدفگداری در بومی سازی تجهیزات این حوزه است.
وی افزود: رویکرد ایمیدرو برای همکاری با دانشگاه ها، رویکردی “مسئله محور” است.
غریب پور اظهار داشت: ۱۷۰ نیاز تحقیقاتی در این حوزه شناسایی شده و به دانشگاه ها اعلام کرده ایم.
وی ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز علمی اذعان دارند که رویکردی که معدن و صنایع معدنی با دانشگاه ها داشته، بی نظیر بوده است.
غریب پور گفت: ایمیدرو در بخش پژوهش طی شش ماهه امسال، رشد ۵۰ درصدی داشته است و رویکرد تقاضا محور کردن پژوهش ها بر اساس نیاز اقتصاد معدن را مورد توجه قرار داده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کمیته ای بین انجمن آهن و فولاد و ایمیدرو تشکیل شود تا نیازهای صنعتی که این سازمان احصا کرده، در اختیار انجمن قرار بگیرد و تجارب بین دو مجموعه به اشتراک گذاشته شود.
غریب پور گفت: آماده هر نوع همکاری با سازمان های محیط زیست و انرژی اتمی هستیم تا توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی را هدایت کنیم.

 

منبع: ایمیدرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا