اخبارخودرو

برنامه آقای وزیر برای اصلاح قیمت صنایع مادر/ داغی که فولاد بر دل خودرویی ها گذاشت

به گزارش صنعت کار، در شرایطی که مجلس با تصویب قانونی، فرمول تعیین قیمت مواد اولیه را بر اساس فوب خلیج فارس تعیین کرده که حال در تلاش است با تغییر این رویه مانع از زیاندهی بیشتر صنایع بالادستی از جمله صنعت خودرو شود.

از آن جا که تعیین قیمت صنایع پایین دستی صنعت خودرو با تکیه بر این فرمول تاکنون زیان های هنگفتی به این صنعت پیشران وارد کرده هم اکنون مجلسی ها به دنبال این هستند تا با اصلاح این روند ضمن جلوگیری از زیاندهی بخش تولید مانع از زیاندهی بیشتر صنایع بزرگ شوند. هرچند بدون شک مقاومت هایی در این مسیر وجود خواهد داشت اما از آن جا که قطعه سازان نیز به دنبال اجرایی شدن این موضوع هستند به نظر می رسد به زودی باید شاهد این اتفاق باشیم.
فعالان این حوزه معتقدند امروز با روش محاسبه قیمت مواد اولیه داخلی، صنعت خودرو قربانی این شیوه قیمت گذاری شده و در شرایطی که قیمت فروش خودرو دستوری است، قیمت مواد اولیه آزاد بوده که در این جریان قطعه ساز و خودروساز متضرر می شوند.
 ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار ضمن انتقاد از خام فروشی نهاده‌های تولید و فروش آن به خودروسازان بر اساس قیمت منطقه‌ای بورس اظهار می کند: دولت می‌تواند این نهاده‌ها را به صورت حمایتی در اختیار خودروسازان قرار دهد و البته در کنار آن، این شرکت ها موظف هستند فرآیند تولید را شفاف و بر اساس قیمت تمام شده در معرض عموم قرار دهند.
وی می افزاید: تعیین قیمت مواد اولیه داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی نیازمند مطابقت بازار داخلی با شرایط بازارهای جهانی است و بدون شک تعیین و فروش مواد اولیه بر اساس قیمت‌های جهانی در صورتی منطقی خواهد بود که فعالیت بازار داخلی منطبق با شرایط بازار بین‌المللی بوده و بر همان اساس ادامه فعالیت امکان‌پذیر باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که فروش قیمت مواد اولیه داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی و فوب خلیج فارس، تعادل قیمت‌ها در بازار خودرو و شرایط این بازار را بر هم خواهد زد، می گوید: صنعت خودرو باید خود را با شرایط بازارهای جهانی تطبیق دهد و سپس قیمت‌ها را بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین کند.
 خلخالی بر تامین نهاده‌های تولید موردنیاز خودروسازان از طریق حمایت‌های دولتی تاکید و تصریح می کند: در حال حاضر در کشور در حوزه تصمیم‌گیری‎ها و تثبیت نرخ ارز و نظارت بر نهاده‌های تولید در بخش خودرو و همچنین نگاه بخشی‌نگری به موضوع خودرو اظهارنظرهای مختلفی مطرح می شود که نیاز است نسبت به تجدیدنظر در این زمینه اقدام شود.
در حال حاضر اصلی ترین مواد اولیه صنعت خودرو ورق های فولادی است در حالی که تولید فولاد چندان وابستگی ارزی ندارد و تقریبا بیشتر مواد مورد نیاز آن در داخل تولید می‌شود بنابراین لازم است فروش فولاد نیز با سود معقولی همراه باشد، این در حالیست که وزیر صمت جدید نیز برنامه جدی برای اصلاح قیمت مواد اولیه صنایع پایین دستی دارد که به نظر می رسد این موضوع به زودی وارد فاز اجرایی شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا