اخبارصنعت و معدن

كسب دو موفقیت بزرگ در مدیریت ابزار دقیق و كالیبراسیون فولاد مباركه

به گزارش صنعت کار، کامـــــران کلوشــــــانی، رئیــس واحــــد ابـــزار دقیــــق و کالیبراسیون فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر گفت: (XRF(X-Ray Fluorescence  یک طیف خاص است که به‌عنوان روشی دقیق شناخته شده و تحت آن می‌توان اطلاعات کمّی و کیفی بسیاری از عناصر سازندۀ اغلب نمونه‌ها را به دست آورد. قاعدۀ کلی این روش به این صورت است که یک نمونه با تابش باریکه‌ای از اشعۀ ایکس در فرایندی خاص که به اندازۀ کافی انرژی دارد، تحت تأثیر قرار گرفته تا میزان بازتابش فلوئورسانس اشعۀ ایکس (XRF) آن اندازه‌گیری گردد.

وی افزود: این تکنیک گسترۀ وسیعی از وسایل اندازه‌گیری را شامل می‌شود، از دستگاه‌های پرتابل برای آنالیز لحظه‌ای گرفته تا اسپکترومترهای با دقت بالا که دارای پروب‌هایی برای اسکن مواد در زیر میکروسکوپ الکترونی هستند و می‌توان با آن نقشه‌ای از عناصر موجود در نمونه را تهیه کرد.

کامران کلوشانی در ادامه تصریح کرد: در آزمایشگاه‌های مختلف شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر تعداد 6 دستگاه آنالایزر مواد با اشعه ایکس با برندهای مختلف جهت انجام آنالیز نمونه‌های محصول تولیدی مشغول به کارند.

رئیس واحد ابزار دقیق و کالیبراسیون فولاد مبارکه با اشاره به اینکه طبق قوانین موجود هرگونه بهره‌برداری از سیستم‌های یون‌ساز، نیاز به اخذ مجوز رسمی از واحدهای ذی‌ربط دارد    ادامه داد: این مجوز تحت عنوان پروانۀ اشتغال به کار، جهت هرگونه فعالیت پرتویی در مراکز صنعتی و پزشکی توسط امور حفاظت در برابر اشعه صادر می‌گردد.  در همین راستا شرکت فولاد مبارکه نیز با طی مراحل قانونی و تأمین زیرساخت‌ها، تجهیزات، دستورالعمل‌های اجرایی و پس از بازدیدهای مکرر بازرسان مربوطه، موفق به اخذ پروانۀ اشتغال به کار در زمینۀ آنالیز مواد با اشعۀ ایکس شد.

او با تشریح مراحل خرید یا تأمین قطعات یدکی سیستم‌های XRF که اغلب سازندگان آن‌ها شرکت‌های خارجی هستند و همچنین ترخیص این کالاها در بنادر وارداتی گفت: علی‌رغم همه مشقت‌های موجود در این فرایند، فولاد مبارکه مصمم شد پروانۀ واردات این سیستم‌ها را اخذ و آن را عملیاتی نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: با توجه به اینکه نصب، راه‌اندازی و خصوصا تعمیرات سیستم‌های آنالیز با اشعۀ ایکس کاملا تخصصی است، طبق قوانین مربوطه، جهت خرید و واردات تجهیزات جدید باید قراردادی با شرکت‌های مجازی که از امور حفاظت در برابر اشعه مجوز دارند منعقد گردد که طبق آن قرارداد، فولاد مبارکه متعهد شود کلیۀ عملیات نصب، راه‌اندازی و تعمیرات دستگاه‌هایی که دارای منابع پرتو هستند توسط شرکت مذکور انجام گیرد. این در حالی است که تاکنون تعمیرات این تجهیزات توسط کارشناسان متخصص و توانمند خود فولاد مبارکه صورت می‌گرفت.

کلوشانی در همین زمینه تصریح کرد: ازاین‌رو تصمیم گرفته شد تا با اخذ پروانۀ نصب و راه‌اندازی و خدمات دستگاه‌های یون‌ساز این کاستی‌ها برطرف گردد. سرانجام فولاد مبارکه با طی فرایند و مراحل قانونی و اعمال استانداردها موفق به اخذ پروانۀ نصب و راه‌اندازی و خدمات دستگاه‌های یون‌ساز و پروانۀ واردات سیستم‌های آنالایزر با اشعۀ ایکس از واحد حفاظت در برابر اشعه در سال 99 گردید و ارائه خدمات نصب و راه‌اندازی و تعمیرات و نگهداری این سیستم‌ها را به‌صورت یک توانمندی منحصربه‌فرد به دست آورد و توانست به خودکفایی و قطع وابستگی در حوزۀ تعمیرات و بومی‌سازی این فرایند نائل آید.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا