اخباربرترصنعت و معدن

عاملان گرانی طلا در سال آینده

به گزارش صنعت کار، قیمت اونس طلا در ماه اوت که سرمایه گذاران در اروپا و آمریکای شمالی برای حفظ سرمایه در بحبوحه بحران پاندمی ویروس کرونا به احتکار طلا پرداختند، به ۲۰۷۲ دلار و ۵۰ سنت صعود کرد. این قیمتهای بالا باعث سقوط فروش جواهرات در آسیا شد که پیش از این بزرگترین موتور رشد بازار طلا بود.

کامرون الکساندر، مدیر رفینیتیو متالز ریسرچ همزمان با انتشار جدیدترین گزارش سه ماهه این موسسه درباره عرضه و تقاضای طلا، اظهار کرد: تقاضا برای جواهرات امسال ۳۱ درصد افت کرده و به ۱۳۲۷ تن می رسد اما در سال ۲۰۲۱ به میزان ۹ درصد رشد کرده و به ۱۴۴۷ تن خواهد رسید. خرید بانکهای مرکزی امسال نیمی کاهش یافته و به ۳۱۲ تن می رسد و در سال آینده اندکی بهبود خواهد یافت و به ۳۸۵ تن بالغ می شود.

سرمایه گذاران همچنان شکاف تقاضا برای طلا را پر خواهند کرد. صندوقهای ETF طلا امسال ۱۲۰۵ تن طلا خریده اند که سه برابر میزان سال ۲۰۱۹ است و انتظار می رود ۱۳۶۲ تن دیگر در سال ۲۰۲۱ خریداری کنند که بیشترین میزان خرید تاکنون خواهد بود.

خرید شمش و سکه طلا توسط خریداران خرده پا امسال شش درصد کاهش یافته و به ۹۱۷ تن می رسد اما سال آینده ۱۳ درصد رشد کرده و به ۱۰۳۹ تن افزایش پیدا کند.

الکساندر گفت: میانگین قیمت هر اونس طلا در سال میلادی آینده ۱۸۹۰ دلار خواهد بود که پایین ۱۹۶۵ دلار پیش بینی قیمت در جدیدترین نظرسنجی رویترز است اما وی خاطرنشان کرد که قیمتها ممکن است نوسانی باشند.

طبق گزارش رفینیتیو، در سه ماهه سوم امسال با وجود بهبود ساخت جواهرات، تقاضا به ضعیفترین حد خود در سال جاری رسید.

بر اساس گزارش رویترز، مالکان شمش طلا در آسیا به فروش طلا اقدام کرده و تقاضا برای شمشهای طلا به پایینترین حد در بیش از یک دهه اخیر نزول کرد. بانکهای مرکزی هم در مقایسه با مقداری طلایی که از سال ۲۰۱۰ خریداری کرده بودند، طلای بیشتری فروختند و روند ورود سرمایه به صندوقهای ETF ضعیف شد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا