اخبارصنعت و معدن

۱۰ شرکت سهامی عام‌پروژه راه اندازی می‌شود

به گزارش صنعت کار، سعید زرندی در مورد نحوه توسعه تأمین مالی تولید، اظهار داشت: برای توسعه تأمین مالی تولید یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است چراکه هدف از این اقدام متنوع‌سازی ابزارهای تأمین مالی، هدایت منابع موجود در جامعه و بازار سرمایه به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده بوده که در نهایت به اشتغال‌زایی بیشتر در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز منجر می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت افزود: در همین راستا تاکنون سه اقدام عملی شامل پذیرش شرکتها در بازار سرمایه، محصولات در بورس کالا و انتشار اوراق بدهی، راه‌اندازی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و شرکتهای سهامی عام پروژه و آزادسازی معادن در حبس از طریق واگذاری مجوزهای معدنی در بورس را در دستور کار قرار داده‌ایم.

زرندی گفت: اگر به صورت تفکیکی بگویم، در مورد سیاست نخست یعنی «پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، محصولات در بورس کالا و انتشار اوراق بدهی» تاکنون ۶ برنامه اتخاذ شده است که شناسایی حدود ۵۰۰ شرکت صنعتی و معدنی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه، نخستین برنامه ما بود.

وی ادامه داد: از این ۵۰۰ شرکت، ۲۷۵ شرکت به منظور استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و پایش مستمر و مرحله به مرحله آنها برای راهنمایی، هماهنگی، تسهیل و تسریع در پذیرش و عرضه سهام و یا انتشار اوراق بدهی اعلام آمادگی کرده‌اند.

زرندی افزود: همچنین از ۲۷۵ شرکت یادشده تاکنون تعداد ۱۲۲ شرکت نسبت به عقد قرارداد با نهاد مالی و یا کارگزار مربوط برای انجام فرآیند پذیرش و یا انتشار اوراق اقدام کرده‌اند.

به گفته معاون طرح و برنامه وزیر صمت، از ابتدای سال تاکنون نیز ۴۲ شرکت به مرحله پذیرش در بازار سرمایه رسیده‌اند.

انتشار ۳۹ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی توسط ۴ بنگاه تولیدی

وی به برنامه‌های عملی شده در حوزه انتشار اوراق بدهی اشاره کرد و گفت: طی ۵ ماه نخست سال جاری، ۳۹ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی توسط بنگاههای تولیدی شامل پتروشیمی جم، فولاد مبارکه، بستنی دومینو و کرمان خودرو منتشر شده است، در حالی که این رقم در کل ۱۲ ماه سال گذشته ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

زرندی با اشاره به پذیرش محصولات در بورس کالا، اظهار داشت: همچنین ۶ محصول جدید شامل ریل آهن، تولوئن در بازار اصلی و شمش زاماک، چیپس چوب، کائوچوی طبیعی و نرمال پارافین در بازار فرعی بورس کالا در سال جاری پذیرش شد.

۱۰ شرکت سهامی عام‌پروژه راه اندازی می‌شود

معاون طرح و برنامه وزیر صمت در ادامه گفت: در مورد سیاست دوم یعنی «راه‌اندازی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و شرکتهای سهامی عام پروژه» نیز برای راه اندازی ۱۰ شرکت سهامی عام‌پروژه برای طرح‌های منتخب و مهم برنامه ریزی و اقدامات مربوطه را پیگیری و هماهنگ کردیم.

وی افزود: به این صورت که مقرر شد با با مشارکت تشکل‌ها و واحدهای تولیدی موفق در زمینه‌های پوشاک، صنایع غذایی، سیلیکون و پنل خورشیدی، ورق‌های فولادی، معادن طلا و … این ۱۰ شرکت راه اندازی شود.

زرندی ادامه داد: جهت اجرای سیاست سوم یعنی «آزادسازی معادن در حبس از طریق واگذاری مجوزهای معدنی در بورس» نیز برای عرضه پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری معادن در تابلوی بورس و یا جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری (جایگزین آگهی مزایده) با خانه معدن، اتاق ایران، بورس کالای ایران، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان زمین-شناسی و اکتشافات معدنی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت افزود: همچنین شناسایی معادن سلب صلاحیت شده و واگذاری در قالب تأسیس شرکت سهامی عام در دستور کار قرار گرفته است.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا