اخباربرترصنعت و معدن

واسطه‌ها به التهاب قیمت‌ها در بازار فولاد دامن می‌زنند

به گزارش صنعت کار، بهرام سبحانی با یادآوری تولید بیش از ۲۷ میلیون تن شمش فولادی در سال گذشته، افزود: برنامه پیش بینی شده برای امسال تولید ۳۰ میلیون تن شمش است که مصرف داخلی حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن برآورد می شود.

آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت حاکی از دستیابی به ظرفیت بالغ بر ۴۰ میلیون تن فولاد است که تاپایان امسال برآورد می شود از این میزان حداقل پنج درصد فراتر رویم.

پیشتر سرپرست سابق وزارت صنعت گفته بود، تا پایان برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) میزان تولید شمش فولاد به رقم ۴۰ میلیون تن خواهد رسید.
برآورد هشت میلیون صادرات

سبحانی خاطرنشان ساخت: برآورد می شود امسال مجموع صادرات فولاد حداقل به هشت میلیون تن برسد، تحقق این مهم می تواند زمینه تداوم فعالیت فولاد سازان باشد.

وزارتخانه مزبور، عملکرد صادرات فولاد در سال گذشته را رقم ۱۲ میلیون تنی داده بود، که به این ترتیب چهار میلیون تن افت خواهد داشت.

لزوم رایزنی با فولاد سازان

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: امروز بیش از هر زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هرگونه تصمیم گیری در این بخش نیازمند رایزنی با تشکل های ذیربط و خبرگان است، زیرا تعامل و همپوشانی در این حوزه سبب بیرون سازی التهاب و برقراری توازن می شود.

وی اضافه کرد: تولید کنندگان محصولات میانی باید متناسب با خرید در بورس کالا نسبت به عرضه اقدام کنند و این امر باید به شکل جدی به مورد اجرا گذاشته شود و نظارت بر عملکرد هم انجام گیرد.

نقش تاثیرگذار نرخ ارز

سبحانی درباره عوامل موثر در تعیین قیمت فولاد توضیح داد: عوامل مختلفی در ارتباط با نرخ فولاد، نقش آفرین است که نرخ ارز با توجه با ارزبری واحد های تولیدی مهم است، واقعیت این است که تولید کننده هنگامی که مواد مورد نیاز را تامین می کند، باید ارزیابی شود با چه نرخ ارزی خرید می کند و بعد ارز حاصل از صادرات را چگونه به داخل و به چه نرخی ارایه دهد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در مهرماه با بیان اینکه عرضه فولاد در بازار سرمایه به تدریج بر قیمت فولاد در بازار تاثیر خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: حداقل خرید فولاد در بورس ۲۰ تن است و هر شخص می‌تواند با این ظرفیت خرید کند و تجربه ۶ ماه گذشته در بورس خوب بوده و در بحث فولاد هم به خوبی ادامه پیدا خواهد کرد.

رزم حسینی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی با افرادی که خلاف قانون در بیرون از بازار سرمایه اقدام به عرضه فولاد کنند، برخورد خواهد کرد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا