اخباربانک و بیمهگوناگون

چین به جنگ با دلار می رود؟

به گزارش صنعت کار، به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، چین ممکن است تنوع بخشی به ذخایر ارزی خود را با هدف کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار و آسیب پذیری کمتر از تحریم های احتمالی آمریکا در آینده تشدید کند. آمارهای منتشرشده توسط وزارت خزانه داری آمریکا نیز نشان می دهد روند کاهش وابستگی چین به دلار کماکان ادامه دارد و میزان اوراق قرضه دلاری در اختیار این کشور تا پایان ماه آگوست به ۱.۰۷ تریلیون دلار رسیده که این رقم از سال ۲۰۱۷ تاکنون بی سابقه بوده است.

دفتر مدیریت دولتی ارزی چین اعلام کرده است سهم دلار از ذخایر ارزی این کشور حدود ۵۸ درصد است و ۱.۸ تریلیون دلار از ۳.۱۴ تریلیون دلار ذخایر ارزی این کشور را دلار آمریکا تشکیل می دهد.

تان یالینگ- مدیر اندیشکده تحقیقات سرمایه گذاری ارزی چین – کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی این کشور را در راستای تنوع بخشی به ذخایر ارزی ارزیابی کرد اما هشدار داد که این کشور نباید رویکردی افراطی در دلارزدایی از اقتصادش داشته باشد.

پیش از این دیگر روزنامه چینی یعنی گلوبال تایمز در گزارشی اعلام کرده بود ممکن است این کشور میزان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا که در اختیار دارد ۲۰ درصد کاهش دهد و به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار برساند. چین و آمریکا هنوز بر سر مسایل تجاری با یکدیگر اختلاف گسترده ای دارند و این مساله ریسک اعمال تحریم های جدید آمریکا بر ضد چین را افزایش داده است. از طرف دیگر چینی ها به دنبال افزایش سهم یوان از تجارت خود با دیگر کشورها هستند و برای این منظور باید دلار را از بخشی از تجارت خارجی خود کنار بگذارند.

ونگ ون- مدیر مرکز مطالعات مالی چونگ یانگ – با اشاره به سیاست های بانک مرکزی آمریکا در کاهش وسیع نرخ بهره گفت: بخش زیادی از جذابیت دلار برای سرمایه گذاران کاهش یافته و این مساله به معنای کاهش تقاضا برای خرید دلار است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا