اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

صنعت فولاد نیازمند تصمیمات اساسی است

به گزارش صنعت كار، افزايش قيمت در بازار و پررنگ شدن حضور دلالان باعث شده تا مواد اوليه با قيمت بالايي به دست توليدكنندگان برسد.
در اين باره فعالان حوزه فولاد بارها بيان كردند، حضور دولت در موضوع قيمت گذارى عاملى براى ايجاد دلالان در بازار است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در آن سوى ماجرا با تاكيد بر عرضه در بورس سعى برآن داشت تا قيمت فولاد واقعى شده و واسطه ها به كنار روند اما قيمت گذارى دستورى باعث شد تا واسطه ها با توان بيشترى در بازار حضور يافته و مواد اوليه را چند برابر قيمت اصلى به دست مصرف كنندگان برسانند.

با اوج گرفتن نرخ ارز و مشكلات موجود در بازار فولاد اين بار مجلس شوراى اسلامى در اين موضوع ورود پيدا كرد تا قيمت ها واقعى شود.
چندى پس از ورود مجلس به موضوع بازار فولاد عليرضا رزم حسينى سكان هدايت وزارت صمت را بر عهده گرفت و درست با گذشت چند هفته از حضورش در ساختمان وزارت صمت، قيمت گذارى دستورى متوقف شد تا بازار فولاد رنگ واقعى بيشترى به خود بگيرد.
امروز با گذشت چند روز از اين تصميم بررسى وضعيت بازار فولاد از موضوعات اصلى جلسه علنى مجلس شوراى اسلامى بود.
در اين باره نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید قیمت فولاد و سیمان واقعی شود، گفت: باید مقتدرانه جلوی رانت خواران و دلالان فولاد را گرفت.

علی نیکزاد در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره بررسی وضعیت بازار فولاد گفت: قیمت سیمان و فولاد در پروژه های ساختمان سازی، مسکن و زیرساخت ها و پروژه های توسعه ای و شهرداری تاثیر زیادی دارد، اما بخاطر قیمت نامناسب سیمان و فولاد بسیاری از کارگاه های توسعه ای در سراسر کشور تعطیل شدند.
وی گزارش کمیسیون صنایع در مورد وضعیت بازار فولاد را دقیق خواند و به جلساتش با وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست پیشین وزارت صمت اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در این باره مدیریت مقتدرانه در وزارت صمت دیده نمی شود، به همین دلیل نباید قیمت فولاد بیش از  ۸۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم باشد. همچنان قیمت فولاد بالاتر از نرخ جهانی است.

وی افزود: چرا باید قیمت فولاد کیلویی ۱۷ هزار تومان باشد. جلسه ای با انجمن شمش و فولاد هم برگزار کردم و آنها هم تاکید داشتند که اعتقادی به قیمت بالای ۸۰۰۰ تومان فولاد ندارند. در دنیا اعتقاد به اقتصاد آزاد است. با فرض دلار ۲۷ هزار تومانی قیمت فولاد به کیلویی ۱۰ هزار تومان هم نمی رسد پس چرا اکنون به قیمت ۱۷ هزار تومان به فروش می رسد؟

نماینده اردبیل ادامه داد: در کشور ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می شود که نهایت ۱۵ میلیون تن در داخل مصرف می شود، ولی باز هم قیمت فولاد در بازار ایران بالاتر از قیمت جهانی است. انتظار داریم وقتی کالایی در بورس عرضه می شود قیمت آن ارزان شود. این اتفاق را شاهد نیستیم. باید مقتدرانه و محکم با رانت خواران و دلالان برخورد شود و مجلس هم از آن حمایت می کند.
نیکزاد در پایان اظهار کرد: چرا باید قیمت فولاد و سیمان در کشور ما گرانتر از دنیا باشد. ۴۸ درصد از میزان صادرات سیمان و فولاد کم شده ولی با وجود انرژی یارانه ای و حمایت دولت و حقوق ریالی به کارگران باز هم قیمت سیمان و فولاد زیادتر است. انتظار مجلس آن است که قیمت فولاد و سیمان واقعی شود تا پروژه های توسعه ای راه بیفتد. این به مدیریت مقتدارنه احتیاج دارد.

درواقع بازار فولاد براى رهايى از مشكلات بايد به سمت آزاد شدن حركت كند. عرضه و تقاضا بايد قيمت محصولات را مشخص كنند تا نه توليدكنند و نه مصرف كننده متضرر نشوند.
اما در سال هاى اخير تصميم گيرى ها براى بازارهاى مختلف تنها منجر به توسعه دلالان در بازار يا كمبود مواد اوليه شد.

صنعت فولاد ايران كه در ميان صنايع مادر جاى گرفته است، تنها چند سال با چشم انداز١٤٠٤ و دستيابى به توليد ٥٥ ميليون تن فولاد فاصله دارد. اگر زنجيره توليد كه در نهايت به بازار مى رسد با نگاه درست هدايت نشود نه تنها دستيابى به اين هدف مشكل خواهد شد بلكه هزينه هاى بسيارى از بين خواهد رفت.
درواقع تامين موا اوليه، توسعه تكنولوژى، ايجاد بازار مناسب داخلى و توسعه صادرات از اركان اصلى اين چشم انداز است. يعنى امروز بايد در كنار بررسى و حل مشكلات بازار فولاد چشم انداز صادراتى را نيز مورد بررسى قرار داد. با توجه به شرايط سياسى و اقتصادى، يافتن بازارهاى صادراتى جديد از مهمترين موضوعاتى است كه بايد در دستور كار قرار گيرد زيرا كشور به دنبال جايگزين مناسبى براى درآمدهاى نفتى است كه معدن و صنايع معدنى به ويژه فولاد توانايى تحقق اين مهم را دارد.

در این باره و در جلسه امروز مجلس، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت مناسبی بر بازار و سامانه‌های خرید و فروش فولاد ندارد.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد وضعیت بازار فولاد گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور وجود دارد و مصرف واقعی آن نزدیک به ۱۲میلیون تن است، لذا با توجه به این میزان از تولید و مصرف در کشور گرانی در موضوع فولاد توجیه ندارد و به سیاست‌گذاری ناقص در زنجیره فولاد برمی‌گردد.

به گفته وی نبود حمایت بخشی در عرضه فولاد باعث نابسامانی در بازار فولاد شده است، از طرف دیگر توزیع نامناسب متناسب سود در زنجیره فولاد نیست که نمونه آن را می توان در نحوه توزیع سنگ آهن دید.

حسینی کیا ادامه داد: عوارض گمرکی صفر برای صادرات فولاد یکی دیگر از علل نابسامانی در بازار فولاد است. صفر بودن عوارض گمرکی باید در انتهای زنجیره فولاد باشد نه در ابتدا و خام‌فروشی محصول قرار گیرد. همچنین شاهد عرضه ناکافی فولاد در بورس هستیم، بدترین حالت در بازار بورس آن است که قیمت دوگانه در یک بازار ایجاد شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: وزارت صمت نظارت مناسبی بر بازار و سامانه‌های خرید و فروش فولاد ندارد، همچنین نظارتی بر معاملات خارج از بورس صورت نمی‌گیرد. برای حل مشکلات حوزه فولاد انتقال توزیع سود فولاد از ابتدای زنجیره به طول زنجیره فولاد است. اگر این اتفاق نیفتد قطعا خام‌فروشی ادامه خواهد داشت.

حسینی کیا با تاکید بر لزوم حذف مجوزهای کاغذی گفت که باید صادرات در انتهای زنجیره فولاد باشد تا ارزش افزوده بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد که برای این مسئله باید برنامه متناسب داشت و کار کارشناسی انجام داد تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی اشتغال ایجاد شود.

به گزارش صنعت کار، امروز صنعت فولاد برای دستیابی به اهداف خود و ایجاد ارزش افزوده هر چه بیشتر نیازمند حمایت است، حمایتی که تولیدکننده بتواند با برنامه ریزی مشخص به اهداف تولیدی دست پیدا کند.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا