نفت و پتروشیمی

بارش های اخیر جبران کاهش بارش را نمی کند


به گزارش صنعت کار بختیاری  افزود: سدهای تامین کننده آب تهران در تابستان از ذخیره برف­ تغذیه می شوند متاسفانه در سال 96 ذخیره برف 90 درصد کاهش یافت که در مقایسه ­بین اسفند سالهای­ 95 و 96 نشان می دهد ذخیره برف در سد لار در سال 95 ، شش متر بوده در حالی که ذخیره برف در­ سد لار در اسفند سال گذشته فقط 65 سانت ثبت شده است بر این اساس ذخیره برف ما در فروردین­­ صفر شد.

بختیاری گفت: اواخر فروردین بسیار نگران بودیم و به جیره بندی آب فکر می کردیم اما بارش های اردیبهشت باعث شد نگرانی ها تا حد زیادی برطرف شود گرچه تهران هم مثل سایر نقاط کشور وضعیت آبی خوبی به لحاظ ذخیره آب سدها و میزان بارش ها ندارد.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران افزود:­از این بعد اوضاع آبی جای­ نگرانی دارد گرچه تلاش می کنیم به سمت جیره بندی آب نرویم و اتفاق نیفتد ولی واقعیت این است که مردم بدانند منابع آبی وضع خوبی ندارند و نباید بدون دغدغه آب مصرف کنیم.

وی ادامه داد: در ­13 فروردین امسال به اندازه زمان مشابه آن در سال گذشته ذخیره آب سدهای پنج گانه تامین کننده آب تهران­­600 میلیون متر مکعب ­بود اما با گذشت یک ماه و نیم 336 میلیون متر مکعب کاهش یافت.

بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کمبود بارش از تجربیات سایر کشورها استفاده می کنیم یا نه ؟ گفت: مشکل ما بهره وری آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی و فضای سبز است به گونه ای که در برخی کشورها اگر 20 تا 30 درصد کاهش برف داشته باشند حالت فوق العاده اعلام­ و چمن ها را خشک می کنند در حالیکه امسال 90 درصد کاهش ذخیره برف داشتیم.

وی افزود: شاید مردم کمبودی در تامین آب حس نکردند چون وظیفه ما تامین آب برای مردم است و نباید دچار سختی شوند اما هنوز پیک تابستان نیامده ما مخازن آب را روزانه رصد می کنیم ونگرانی بسیاری در برخی سامانه ها داریم که به مردم منتقل نمی کنیم این به معنای فراوانی آب نیست.

بختیاری تاکید کرد: شستن حیاط و­­ماشین با آبی که با مشقت تامین می شود کم لطفی است.

وی گفت: امسال نخستین بار­وزارت نیرو به طور جدی وارد گفتگو با شهرداری شد تا طرح جامع فضای سبز شهر تهران را تهیه کنند­ و آبی که برای فضای سبز استفاده می شود به گفته مسئولان شهرداری 140 میلیون متر مکعب در سال است­ کاهش یابد.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران افزود: میزان آب برای فضای سبز شهر تهران باید به 70 میلیون متر مکعب برسد که شهرداری قول داده­ از الگوی کشت درختان و پسآب فاضلاب استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تا دو ماه آینده تکلیف آب تهران فضای سبز تهران مشخص و به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران ­گفت: متوسط بارش از ابتدای سال آبی جاری در تهران 231 میلی متر بوده است که نسبت به پارسال 29 درصد منفی است و نسبت به درازمدت نیز 11 درصد کاهش نشان می دهد.

وی همچنین درباره آب موجودی مخزن 5 سد تأمین کننده آب تهران نیز افزود: در حال حاضر 800 میلیون متر مکعب آب در مخازن 5 سد لار، لتیان، کرج، طالقان و ماملو وجود دارد که این رقم در زمان مشابه پارسال یک میلیارد و 106 میلیون متر مکعب بوده است یعنی 30 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.

منبع:حبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا