اخبارصنعت و معدن

اقدامات توسعه ای ایمیدرو در سیستان و بلوچستان؛‌ کم برخوردارترین استان کشور

به گزارش صنعت کار،این سازمان ذیل دو استراتژی کلان خود، راهبردهایی همچون توسعه اکتشافات، معادن کوچک و زیربناها و توسعه صنایع معدنی دارای مزیت را در اولویت ماموریت های استانی قرار داده است.

در این راستا یکی از استان هایی که در برنامه های سازمان گنجانده شده، سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور و معدن خیز کشور است که در ادامه این نوشتار، به بیان آن خواهم پرداخت.

توسعه صنعت فولاد

طرح فولاد مکران چابهار) ساخت مگا مدول احیاء مستقیم 1.6 میلیون تنی( با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‏گذاری 130 میلیون یورو و 30 میلیارد تومان با هدف تولید بریکت گرم (HBI) در حال حاضر 21.7 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

از سوی دیگر توسعه فولاد تا سقف 10 میلیون تن در چابهار نیز با سهامداری و راهبری ایمیدرو در حال انجام است. شرکت پروژه اجرای طرح با سهامداری ایمیدرو، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه گذاری و توسعه گل گهر و سرمایه اولیه 30 میلیارد تومان در حال تشکیل است. مطالعات این طرح توسط شرکت مشاور خارجی در حال نهایی شدن است و پس از انجام مطالعات، به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار در این استان، جهت اجرا انتخاب خواهد شد.

زیربناها

علاوه بر اقدامات فوق، توسعه زیربناها در استان سیستان و بلوچستان نیز در شمار برنامه های ایمیدرو قرار دارد. در این زمینه پروژه احداث راه های معادن مجتمع های خاش و ایرانشهر به طول 5 کیلومتر و همچنین پروژه زیرسازی و آسفالت راه معادن نوک آباد به طول 32 کیلومتر برنامه ریزی شده است.

معادن کوچک

پایش معادن این استان در قالب “طرح احیا و فعال‏سازی معادن کوچک کشور” نیز در حال انجام است. بر این اساس تاکنون 103 معدن غیرفعال و فعال قابل توسعه در استان شناسایی شده و بر روی 67 معدن اقدام کلینیکی صورت گرفته است. سال گذشته 10 معدن احیا شده است و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، امسال هفت معدن احیا و سه واحد فرآوری در استان احداث می شود.

فعالیت های اکتشافی

در حوزه با اهمیت اکتشاف، عملیات اکتشافی در نوار مرزی و در قالب 2 فاز شناسایی و پی‎جویی انجام شده است.

پس از بررسی‌ نتایج مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی؛‌ تعداد 8 محدوده با نام‌های رودشور، لار- رباط، لادیز، تلخاب، مرز سه گانه، ملک سیاه کوه، گروک، کهنوک و قرقروک در پهنه نوار مرزی و تعداد 4 محدوده‌ صداکی، رگنتوک، پدهی و شاشَکی در پهنه‌ی سراوان جهت ادامه‌ی عملیات اکتشافی شامل تهیه‌ی نقشه‌ی زمین‌شناسی در مقیاس یک 25هزارم و عملیات حفر ترانشه معرفی شدند.

شناسایی محدوده های ارزشمند آنتیموان

در استان سیستان و بلوچستان تعداد پنج محدوده آنتیموان جهت اجرای مراحل مختلف عملیات اکتشاف معرفی شده است. کانسار آنتیموان سفیدابه، کانسارآنتیموان لخشک، محدوده جلیجه (جنوب معدن آنتیموان سفیدآبه)، محدوده حیدر آباد (شمال معدن آنتیموان سفیدآبه) و محدوده ژوژ از جمله محدوده های معرفی شده است. محدوده­ های فوق در بخش شرقی کویر لوت، شمال غرب زاهدان، جنوب نهبندان، جنوب روستای حیدرآباد و در اطراف معدن آنتیموان سفیدآبه قرار دارند.

با این تعریف، ایمیدرو متعهد به تحقق اهداف معدن و صنایع معدنی در استان سیستان و بلوچستان است و برنامه ها در این استان به طور منظم پایش می شود. امید می رود از یک سو با تلاش همکارانم،‌ سازمان های صنعت معدن و تجارت استان، دستگاه های دولتی و شرکت های همکار و از سوی دیگر با انسجام و همکاری مستمر بین مجموعه های متولی در امر توسعه صنعت و معدن، بیش از پیش شاهد رونق “تولید” و “اشتغال” در این استان باشیم.

 

منبع: ایمیدرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا