اخباربرگزیدهتاپصنعت و معدن

مشکل مواد اولیه در صنعت فولاد نداریم/ در صورت عرضه محصولات فولاد در بورس، مشکلات مرتفع خواهد شد

به گزارش صنعت کار، احمد دنیانور با حضور در برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر، روند رشد تولید صنعت فولاد کشور را مورد بررسی قرار دادند.

دنیانور با اشاره به سیر رشد صنعت فولاد کشور گفت: در سال ۵۷ میزان تولید فولاد ۳۸۰ هزار تن بود و این میزان در سال ۸۴ (شروع فشار تحریم ها) به ۱۰ میلیون تن رسید و میزان ظرفیت تولید ما هم اکنون ۴۰ میلیون تن و میزان تولید ما ۳۰ میلیون تن است.

وی با تاکید بر اینکه در تمام دورانی که ایران در تنش تجاری بوده، صنعت فولاد رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است، گفت: رشد صنعت تولید فولاد نشان از توسعه یافتگی هر کشوری است و از این منظر این آمار سند افتخار ماست.

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه رشد ۹ درصدی تولید فولاد ایران مربوطه به سال گذشته است، ادامه داد: صنعت فولاد در کشور ما صنعت جوانی است و در سال‌های گذشته سرمایه کلانی را در بخش بالا دستی و پایین دستی این صنعت انجام دادیم و امروز این سرمایه گذاری‌هایی که در طول سالیان گذشته انجام شده به ظهور رسیده و ما را به یکی از ده کشور برتر تولید فولاد تبدیل کرده است.

دنیانور افزود: در ده سال گذشته سالانه ۵.۳ درصد رشد داشتیم که این رقم در یکی، دو سال گذشته به ۶.۷ درصد و امسال به ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فولاد ما صنعت جوانی است و توانسته در یک بازه زمانی خود را به باشگاه تولید کنندگان فولاد دنیا برساند، گفت: برخلاف میانگین جهانی، صنعت فولاد کشور به دلیل جوان بودن و سرمایه گذاری‌های خارجی توانسته رشد چمشگیری داشته باشد، ضمن آنکه ذخایر عظیم سنگ آهن در کنار انرژی، رشد این صنعت را چند برابر کرده است.

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران خاطر نشان ساخت: در شاخص‌های اقتصادی، فولاد نقش بسیار موثری دارد و یکی از پر اشتغال پذیرترین صنایع کشور است، تمام صنایع به فولاد وابسته اند و این صنعت به عنوان یک صنعت مادر محسوب می‌شود.

تا دو سال دیگر از مرز تولید ۵۰ میلیون تن فولاد عبور می‌کنیم

دنیانور با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴ زمانی که برنامه جامع فولاد ترسیم شد، چشم انداز ظرفیت تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن در نظر گرفته شد، اما کسی باور نمی‌کرد که ما حتی به این عدد نزدیک شویم، گفت: بخش خصوصی و دولتی با قدرت فراوانی در این حوزه حضور پیدا کردند و گمان می‌کنم که در سال ۱۴۰۲ بتوانیم از مرز تولید ۵۰ میلیون تن عبور کنیم و رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون در سال ۱۴۰۴ دست نیافتنی نیست.

وی افزود: در دنیا به طور استاندارد حدود ۷۴ درصد از ظرفیت اسمی، ظرفیت عملیاتی است و ما هم خیلی از این استاندارد فاصله نداریم و واحد‌های تولیدمان حدود ۷۱ درصد از ظرفیت اسمی را جذب و تولید می‌کنند.

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران ادامه داد: در سال ۸۴ که اولین واحد القایی را ساختیم، ۱۵ میلیون تن واردات فولاد داشتیم، اما امروز ۹ میلیون تن صادرات فولاد در سال انجام می‌شود و واردادت مان به ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

دنیانور در رابطه با موانع تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی نیز اظهار داشت: بحث تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی اصلی‌ترین وظیفه حاکمیتی است و بخش خصوصی به این دلیل در دنیا موجب توسعه و رشد است که بدون موانع دولتی می‌تواند پویا باشد لذا اگر ما با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف برای بخش خصوصی مانع تراشیدیم، آن وقت است که این بخش خصوصی ناکارآمدتر از بخش دولتی خواهد بود لذا زمانی می‌توانیم از این بخش انتظار داشته باشیم که فضای کسب و کار را برای او تسهیل کنیم و از وزارت صنایع نیز انتظار می‌رود که عملیاتی‌تر بحث تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: تا چند سال آینده دیگر هیچ نیازی به خرید تجهیزات از خارج نخواهیم داشت و قطعا در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید.

امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نیزبا بیان اینکه براساس طرح جامع فولاد باید در سال ۱۴۰۴ با تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در این صنعت خودکفا شویم، گفت: در بحث صادرات باید در این سال ۱۴ میلیون تن صادرات داشته باشیم، ضمن اینکه بومی سازی تکنولوژی‌های روز صنعت فولاد یکی دیگر از برنامه هایمان در این افق چشم انداز بود که این بحث در حال به نتیجه رسیدن است و اکثر فولادسازی‌های کشورمان از تجهیزات تولیدی داخل استفاده می‌کنند.

ظرفیت تولید فولاد در سال جاری به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید

وی تولید فولاد در سال جاری را ۳۰ میلیون تن ارزیابی کرد و گفت: تحریم‌ها کمترین اثر را روی فولاد داشته، ضمن آنکه مواد اولیه به اندازه کافی وجود دارد و مشکل مواد اولیه نداریم و اگر کل محصولات فولاد در بورس عرضه شود علاوه بر استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی، جلوی بسیاری از مشکلات گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: واحد‌هایی هستند که فولاد را در بورس عرضه نمی‌کنند و این باعث شده که به صنایع بالادستی مواد نرسد و براین اساس به دنبال حل این مشکل هستیم و اخیرا هم در مجلس برنامه‌ای مصوب شده که تمام محصولات فولاد در بورس عرضه شود که منجر به حل مشکلات خواهد شد.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تاکید کرد: قطعا افق چشم انداز ۱۴۰۴ را پیگیری میکنیم و به دنبال آن هستیم که از صفر تا صد فولاد را در بورس عرضه کنیم، اما باید در نظر داشتکه در شرایط جنگی قرار داریم، اما نباید فولاد را به قیمتی بالاتر از قیمت جهانی بفروشیم و حداقل می‌بایست ۵ درصد زیر قیمت جهانی به دست مردم برسد.

 

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا