اخباربرگزیدهخودرو

توسعه محصول رقابتی رویکرد ضروری همکاری ایران و چین/ رسوخ دانش فنی چینی ها به صنعت خودرو ایران

به گزارش صنعت کار، یکی از زمینه های همکاری ۲۵ ساله ایران و چین صنعت خودرو است و از آن جا که بازار چین به صورت تخصصی در زمینه خودروهای کیفی و ارزان قیمت وارد عمل شده، می توان این کشور را به عنوان بهترین مرجع خودروهای کیفی و ارزان برای سبد محصولات خودرویی ایران دانست.

رابطه اقتصادی ایران و چین سال ها است که از نزدیکی خاصی برخوردار است و این نزدیکی به ویژه در زمان تحریم کمک شایانی به صنعت خودرو ایران کرده چرا که چینی‌ها در این مدت یکی از منابع اصلی تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع مختلف به‌خصوص خودروسازی بودند.

در اوایل دهه ۹۰، چینی‌ها به ستون بخش خصوصی صنعت خودرو تبدیل شده و جای شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و هیوندایی را گرفتند و اوضاع برای چینی‌ها به اندازه ای پیش رفت که سهم آنها از بازار خودروی ایران به مرز ۲۰ درصد نزدیک شد و ایران‌خودرو و سایپا نیز میزبان خودروهای چینی شدند.

با به نتیجه رسیدن برجام حضور چینی ها در صنعت خودرو به پررنگی گذشته نبود و خودروسازان داخلی شرکت های اروپایی را به چینی ها ترجیح دادند و حال که صحبت از همکاری طولانی مدت ایران و چین مطرح شده چینی ها در تلاش هستند تا با حاکمیت ایران قرارداد همکاری به امضا برسانند تا با تغییر دولت ها و رویکرد آن ها، این همکاری دستخوش نوسان نشود.

بر این اساس در سند راهبردی این همکاری مشترک، سه محور برای همکاری خودرویی ایران و چین تعریف شده که«همکاری بین شرکت‌های خودروساز ایران و چین به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک برای عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث از طریق ایجاد چرخه‌های تولید»، «مشارکت شرکت‌های خودرویی چینی با دو خودروساز بزرگ ایرانی از قبیل اشتراک‌گذاری دانش فنی در زمینه ایجاد پلت‌فرم‌های مشترک و…» و همچنین «طراحی شهرک صنعتی خودرو و صنایع مرتبط، با تمرکز بر استفاده از فناوری انرژی تجدیدپذیر»، سه محور اصلی همکاری آتی خودرویی ایران و چین به‌شمار می‌رود.

بر این اساس با آغاز این همکاری ایرانی‌ها از سرمایه و دانش فنی خودروسازان چینی بهره خواهند برد و در عوض چشم‌بادامی‌ها نیز حضور پررنگی در بازار استراتژیک خودروی ایران خواهند داشت.

 توسعه محصول و اقتصادی نیاز امروز صنعت خودرو ایران است و لازم است این موضوع در همکاری مشترک ایران و چین مدنظر قرار گیرد چرا که صنعت خودرو پتانسیل بالایی دارد که با برنامه ریزی درست می توان به این هدف دست یافت.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا