اخباربانک و بیمهبرگزیده

تعادل در قیمت سهام با حذف دامنه نوسان در معاملات بورس

به گزارش صنعت کار، «هومن عمیدی» به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه طی هفته گذشته با وجود توقف رشد نرخ ارز روند نزولی سنگینی را تجربه کرد و اصلاح قیمتی سهام در حالی رخ داد که گزارش شرکت ها مناسب و بالاتر از سطح انتظارات بود.

وی ادامه داد: در طول فعالیت بورس، بارها کارشناسان به ضرورت حذف صف های خرید و فروش در سیستم معاملاتی و روان شدن معاملات اشاره کرده بودند که هر دفعه بنا بر دلایلی متعدد با این امر مخالفت شد و شوک حاصل از آن را سنگین ارزیابی کرده بودند.

عمیدی با بیان اینکه اصلاح دو ماهه بورس با دامنه نوسان محدود به مراتب شوک های بیشتری را به روند کلی بازار وارد و اعتماد عمومی به بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: یکی از نکات مثبت حذف دامنه نوسان و به تبع آن حذف صف‌های خرید و فروش، تعادل در قیمت‌ها و شروع روند صعودی بازار است اما این امر وابسته به نظر شورای عالی بورس و نظارت بر بازار است و در حیطه تصمیمات این نهاد قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در زمینه دامنه نوسان بورس پیشنهادهای خوبی از مثبت پنج به مثبت هشت و منفی دو توسط کارشناسان بازار مطرح شده است، گفت: چنانچه اصرار بر حفظ دامنه نوسان 10درصدی در بازار وجود داشته باشد با حرکت دامنه نوسان به سمت مثبت، از فرسایش بیشتر روندهای نزولی که ریشه و منشا در ترس و خروج سرمایه دارد جلوگیری خواهد شد، این موضوع نیز متاسفانه توسط این نهادها به تصویب نرسید و همچنان شاهد منفی بودن روند معاملات بازار هستیم.

وی اظهار داشت: استدلال حاکم در بازار بدین گونه است که در صورت فروش هر چه زودتر سهام، سهامداران می توانند در طی روزهای آینده با فرض منفی بودن بازار با قیمتی پایین تر اقدام به خرید کنند.

عمیدی افزود: مشخص نیست که به چه دلیل تلاش ها در جهت بازگشت بازار سرمایه به روند صعودی یک یا دو روز بیشتر عمر مفید ندارد، فقط به جمع آوری صف های فروش در آن روز خلاصه می شود و از فردای همان روز سهام به حال خود رها شده و باز روند منفی جدید در بازار آغاز می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در وضعیت فعلی هدف خریدار سهم، خروج عده ای از بازار و کاهش فشار فروش سهام است و تلاشی برای کف سازی در آن منطقه وجود ندارد.

وی افزود: تا زمانی که با نرخ کنونی دلار و روند مثبت سودسازی شرکت ها، شیطنت ها در بازار در زمینه فروش سهام به منظور کاهش و دستکاری قیمت ها رخ دهد و نهادهای نظارتی و تصمیمگیر در مورد بازار با سیاستهای اشتباه فعالیتهایی را به نفع حقوقیها انجام دهند وضعیت فعلی حاکم در بازار میتواند ادامهدار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: امیدواریم با وضع برخی از قوانین جدید مانند عدم حذف سفارش فروش در صف فروش و عدم حذف سفارش خرید در صف های خرید شاهد جهت دهی مثبت و منفی های کاذب به بازار نباشیم، از طرف دیگر به نظر می رسد مسدود کردن کد افراد خطاکار با زمان بندی بالا یعنی حداقل ۶ ماه، بتواند گره‌گشا بوده و کمکی در روند صعودی بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون در بازارT معامله سهام شرکت های حاضر در بازار با نرخ های فروردین ماه از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: این موضوع به معنی ارزش‌گذاری فعلی بازار بورس با دلار ٢٠ هزار تومان است که یا پتاسیل صعود ۳۰ تا ۴۰ درصدی با نرخ فعلی دلار را نشانه گرفته است، یا باید منتظر افت قیمت دلار تا منطقه ۲۰ هزار تومان بود، با توجه به وجود چنین موضوعی در بازار به این نتیجه می توان رسید که وضعیت فعلی در بازار بورس و نرخ کنونی دلار به هیچ عنوان نمی تواند ماندگار باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از قوانین مناسب، پرهیز از وضع قوانین و مقررات یک شبه مانند ممنوعیت لغو نوسان گیری روزانه و سپس لغو آن نشان دهنده ناکارآمدی در وضع قوانین است، افزود: در چنین شرایطی تسهیل قوانین بازارگردانی شرکت ها و نیز قوانین آن ضروری است، بازارگردانی در روند منفی بازار و خرید صف‌های فروش و فروش بازارگردان در صف های خرید کمکی به تعادل رساندن بازار فعلی نخواهد داشت و این موضوع شبیه به نوسانگیری حقوقی روی سهام شناور در بازار عمل خواهد کرد، به نظر می رسد که باید برای نقطه ورود و خرید بازارگردان، قوانین متناسبی وضع شود.

عمیدی با اشاره به اینکه توجه به این موضوع ضروری است که تا اطلاع ثانوی فروش سهام توسط بدنه دولت و تامین مالی و نقدینگی تا بازگشت مجدد بازار به روند صعودی متوقف شود، گفت: از همه مهمتر برای شرکت هایی که بازارگردانی و خرید سهام خزانه را آغاز می کنند مشوق های بزرگتری تصویب شود تا انگیزه سهامداران عمده و مدیران شرکت در این امر بازارگردانی افزایش یابد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا