اخباربرترصنعت و معدن

خریداران در بازار طلا دست به عصا شدند

به گزارش صنعت کار، در میان تحلیلگران وال استریت، بسیاری منتظر پایان انتخابات آمریکا و معطوف شدن به عوامل بنیادین بلندمدت و ضرورت اقدام محرک مالی بیشتر به دلیل ادامه تبعات سنگین شیوع کووید ۱۹ بر اقتصاد جهانی هستند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در شرکت ساکسو بانک اظهار کرد: تصور می کنم ۴۸ ساعت بعد از انتخابات قیمت طلا بالاتر خواهد رفت زیرا پاندمی دوباره مورد توجه بازار قرار می گیرد. هر کسی انتخاب شود، ویروس همچنان به اقتصاد آسیب می زند و وخامت اوضاع به معنای آن است که دولتها باید اقدام کنند. در مقطع فعلی، انتخابات آمریکا یک فاکتور تعیین کننده که عوامل بنیادین تاثیرگذار را بتواند تغییر دهد، نیست.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر معادل ۶۷ درصد افزایش قیمت، دو نفر معادل ۱۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۲ درصد نظر خنثی داشتند.

سرمایه گذاران این بار برعکس کارشناسان، خوش بینی کمتری نسبت به صعود قیمت طلا داشتند. بازار طلا همچنان برای جذب سرمایه گذاران خرد به سختی تلاش می کند و درصد مشارکت در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز ضعیف بوده و به پایینترین حد در حدود یک سال اخیر رسیده است.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۱۳۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۵۸۸ نفر معادل ۵۲ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۸۰ نفر معادل ۳۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۱۷۹ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

هفته گذشته بیش از ۶۱ درصد از سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند در حالی که تحلیلگران به اکثریت نرسیده و ۴۱ درصد افزایش قیمت را پیش بینی کرده و به همین تعداد نظر خنثی داشتند. بازار طلا اواسط هفته با ریزش سنگین قیمت روبرو شد و این فلز ارزشمند به پایین مرز ۱۹۰۰ دلار سقوط کرد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی نیویورک در ۱۸۷۹ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته بیش از ۱.۵ درصد کاهش نشان داد که سومین کاهش هفتگی متوالی بود و همچنین ۰.۸ درصد کاهش ماهانه در اکتبر به ثبت رساند.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا به سطح بالاتری صعود کند زیرا به نظر می رسد دموکراتها ممکن است کنترل کنگره و کاخ سفید را به دست بگیرند. به گفته کارشناسان سیاسی، جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری تقریبا ۸۹ درصد شانس پیروزی در انتخابات را دارد.

در این بین، در انتخابات سنا به نظر می رسد دموکراتها ۵۲ کرسی را تصرف می کنند.

تحلیلگران می گویند چنین سناریویی به نفع طلا خواهد بود و به معنای آن است که دولت قادر خواهد بود اقدامات محرک مالی گسترده را برای حمایت از اقتصاد پیش ببرد.

آدام بوتون، استراتژیست ارشد ارزی در فارکس لایو اظهار کرد: انتظار دارد در این سناریو قیمت طلا اندکی بالاتر رود. وی به کیتکونیوز گفت: پیش بینی می کنم بایدن در انتخابات پیروز شود و اکثریت سنا با دموکراتها باشد. این نتایج به معنای هزینه سنگین و کسری مالی برای آینده قابل پیش بینی خواهد بود و از صعود طلا حمایت خواهد کرد.

با این حال تحلیلگران سناریوی دیگری را هم پیش بینی می کنند که برای طلا مثبت خواهد بود و شامل اعتراض به نتیجه انتخابات از سوی یکی از دو نامزد انتخابات خواهد بود.

جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو در این باره گفت: با ابهاماتی که پیرامون انتخابات وجود دارد، احتمالا تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن هفته آینده آغاز می شود.

با این حال برخی از تحلیلگران همچنان ضعف فنی بیشتر طلا را که سطوح حمایت کلیدی را تست می کند، پیش بینی کردند. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت لاسال فیوچرز گفت: به روند افزایشی قیمت طلا خوش بین است اما طلا که پایین میانگین قیمت ۱۰۰ روزه حرکت می کند، باید حمایت در سطح ۱۸۶۰ دلار را حفظ کند.

نیکلاس فراپل، مدیر جهانی شرکت ای بی سی بولیون پیش بینی کرد قیمت طلا تحت تاثیر حرکت قیمت دلار، در هفته جاری حمایت در سطح ۱۸۴۱ دلار را امتحان می کند. وی گفت: ضعف قیمت طلا به صعود شاخص دلار نسبت داده شده که به نوبه خود تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا و آمریکا، پیشروی کرده است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا