اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

منتظر دریافت ارز از بانک مرکزی نیستیم/ تامین ارز از محل صادرات

به گزارش صنعت کار، بنگاه های اقتصادی بزرگ مانند ذوب آهن اصفهان برای تامین نیازهای وارداتی خود که بیشتر در حوزه صادرات فعالیت می کنند تا این نیاز از محل صادرات تامین شود.

این واردات نیز بیشتر شامل برخی مواد اولیه و تکنولوژی می شود تا توسعه در واحد انجام شود. اما نوسانات بازار ارزی می تواند این مسئله را با چالش همراه کند.

از سویی دیگر خرید مواد اولیه و تجهیزات براساس نرخ ارز آزاد در نهایت بر قیمت تمام شده اثر داشته و منجر به افزایش آن می شود. موضوعی که هم به ضرر تولیدکننده و هم مصرف کننده است.

محمد جعفر صالحی  معاون خرید ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به موضوع تامین ارز برای این شرکت، اظهار کرد: تامین ارز برای ذوب آهن از محل صادرات محصولات انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر نیاز ارزی ما وابسته به تامین ارز از سوی بانک مرکزی باشد، باید کارخانه را تعطیل کرد.

به گفته معاون خرید ذوب آهن، صادرات ذوب آهن تنهای برای تامین نیازهای وارداتی و ارزی انجام می شود.

اما در این میان بازار ارز ایران با تنش های بسیاری مواجه شده و همین موضوع می تواند مشکلاتی را در قراردادهای بین المللی ایجاد کند. از سویی دیگر انتقال ارز در شرایط تحریمی از معضلاتی است که صادرکنندگان با آن مواجه هستند.

صالحی در این باره بیان کرد: واردات ما ارزی و از محل صادرات ارز را تامین می کنیم در نتیجه نوسانات ریالی چندان تاثیری بر این موضوع ندارد اما می تواند بر ارزش تمام شده مواد اولیه وادراتی تاثیر داشته و در نهایت بر قیمت تمام شده تاثر بسیاری داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تامین ارز از محل صادرات، مازاد این ارز را به سامانه نیما وارد می کنیم.

به گزارش صنعت کار، افزایش نرخ ارز در بازار منجر به افزایش قیمت محصول نهایی می شود که این موضوع رقابت پذیری واحدهای تولیدی در بازار صادراتی را هم کاهش می دهد آن هم در شرایط تحریم که صادرات با موانع بسیار مواجه بوده و بیشتر با دور زدن تحریم ها انجام می شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا