اخبارنفت و پتروشیمی

تولید ماهانه نفت اوپک افزایش یافت

به گزارش صنعت کار، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۳ عضو است، در اکتبر مجموعا ۲۴.۵۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۱۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با سپتامبر افزایش داشته است.

افزایش عرضه اوپک با ضعیف شدن تقاضا بر اثر موج جدید شیوع ویروس کرونا همزمان شده و فشار نزولی روی قیمتهای نفت را تشدید کرده است. در نتیجه نفت برنت در اکتبر هشت درصد کاهش داشت و به حدود ۳۷ دلار در هر بشکه رسید. این امر اوپک و متحدانش را برای به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید که قرار است از ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرا شود، تحت فشار قرار داده است.

استفن برنوک از شرکت پی وی ام در این باره گفت: تقاضا برای نفت در حال حاضر تعریفی ندارد و اوپک پلاس ناچار خواهد بود افزایش سطح تولید خود را حداقل تا مارس به تاخیر بیاندازد.

اوپک پلاس با هدف جبران افت تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا، از ماه مه محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را آغاز کرد و سپس از اوت این محدودیت را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کرد که سهم اوپک از این رقم، ۴.۸۶۸ میلیون بشکه در روز است. قرار است طبق توافق اولیه، تولید نفت اوپک پلاس در ژانویه سال ۲۰۲۱ حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند اما منابع آگاه در اوپک می گویند عربستان سعودی و روسیه با ادامه کاهش تولید در سطح فعلی موافق هستند.

طبق نظرسنجی رویترز، پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در اکتبر به ۱۰۱ درصد رسید.

افزایش تولید در اکتبر به معنای آن است که اوپک حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز بالاتر از آمار ژوئن که پایینترین رکورد از سال ۱۹۹۱ بوده، نفت تولید کرده است.

تولید نفت لیبی پس از این که ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی در ۱۸ سپتامبر پایان محاصره هشت ماهه تاسیسات و بنادر نفتی را اعلام کرد، در حال افزایش است و در اکتبر ۲۵۰ هزار بشکه در روز رشد کرده که بهبود سریعتر از حد انتظار تحلیلگران و مقامات اوپک بوده است. لیبی یکی از اعضای اوپک است که به دلیل بی ثباتی وضعیت داخلی، از مشارکت در توافق کاهش تولید این گروه معاف شده است.

دومین افزایش بزرگ تولید مربوط به عراق بود که صادراتش از پایانه های جنوبی را افزایش داد با این حال پایبندی این کشور ۱۰۰ درصد بالاتر از ابتدای اجرای توافق اوپک پلاس بود.

تولید نفت عربستان سعودی و کویت ثابت ماند و همچنین تولید ایران که از مشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس معاف است، تغییر چندانی نداشت.

در میان سایر اعضای اوپک، بزرگترین کاهش تولید مربوط به امارات متحده عربی بود که در اوت بالاتر از سهمیه اش نفت تولید کرده بود. منابع صنعتی اظهار کردند که این کاهش نشان می دهد امارات متحده عربی  همچنان در حال جبران افزایش تولید اوت است.

ونزوئلا که مانند لیبی و ایران از مشارکت در توافق اوپک پلاس معاف است، با کاهش تولید روبرو شد.

نظرسنجی رویترز برای ارزیابی میزان عرضه به بازار انجام می گیرد و بر مبنای اطلاعات فراهم شده از سوی منابع خارجی، رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکتهای رهگیری نفتکش مانند پترو لجستیک و کپلر و اطلاعات منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره انرژی است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا