اخبارخودرو

آدرس گرانی خودرو، فولادسازان هستند/ قیمت فولاد هر ماه ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش صنعت کار، مازیار بیگلو، با تشریح سناریوهای مطرح برای قیمت‌گذاری خودرو اظهار داشت: در حال حاضر جلساتی در این خصوص با هدایت سازمان گسترش در حال برگزاری است که در آن، سناریوهای مختلف برای تعیین قیمت خودرو مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا یکی از این سناریوها است، گفت: نگاه این طرح بیشتر معطوف به مدیریت بازار خودرو از طریق واردات است و توجه کمی به افزایش تیراژ تولید و تنوع تولید خودروهای داخلی دارد.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو از طریق بورس می‌تواند به عنوان یک راهکار موقت مدنظر باشد، افزود: راهکار دائمی این است که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود.

بیگلو توضیح داد: معامله روزانه 4 هزار دستگاه خودرو در بورس کالا نیازمند زیرساخت‌های قوی است که این زیرساخت‌ها در بورس وجود ندارد، بنابراین عرضه خودرو در بورس فقط می‌تواند یک مسکن باشد.

وی ادامه داد: بر اساس یک سناریوی دیگر قیمت‌گذاری 50 درصد تولیدات خودروسازان توسط هیأت مدیره این شرکت‌ها مطرح است که این موضوع نیز در حال بررسی است اما هنوز هیچ طرحی نهایی نشده است.

وی ادامه داد: فعلا بحث‌های مختلفی مطرح است در مورد اینکه چه تعداد خودرو قابلیت عرضه در بورس را دارد، چه تعداد خودرو می‌تواند توسط هیأت مدیره خودروسازان قیمت‌گذاری شود، بقیه خودروها باید توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شوند یا سازمان حمایت و یا اینکه چه میزان اختلاف قیمت ممکن است بین بازار و  کارخانه وجود داشته باشد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: طبق طرح پیشنهادی مجلس، واریز مابهالتفاوت قیمت خودرو در بورس و بازار به حساب خزانه مطرح است که ما در این مورد شاکی هستیم و بررسی طرح‌ها همچنان ادامه دارد. مذاکرات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

وی با بیان اینکه در هر جلسه سناریوهای جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو مطرح می‌شود، تاکید کرد: در خصوص قیمت‌گذاری مواد اولیه نیز مسائل زیادی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی توضیح داد: مدتها این بحث مطرح بود که اگر زنجیره صنعت خودرو مشمول قیمت‌گذاری شود، ابتدای زنجیره نیز باید مشمول این قیمت‌گذاری باشد.  طی هفته‌های گذشته بحث‌هایی در مورد قیمت‌گذاری دستوری فولاد به عنوان ماده اولیه تولید خودرو و لوازم خانگی مطرح شد ولی این بحث‌ها به یکباره کنار رفت و فولادی‌ها گفتند که این طرح را قبول نداریم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور می‌گوید منشأ گرانی‌ها، کاخ سفید است ما نیز می‌گوییم گرانی خودرو به فولادسازان مربوط می‌شود. به طوری که فولادسازان هر صبح 10 درصد افزایش قیمت می‌دهند و شب هم 10 درصد دیگر به نرخ‌هایشان اضافه می‌کنند.

وی تأکید کرد: اگر خودرو و قطعه به وجود مافیا محکوم است، فولاد را به چه چیزی می‌توان محکوم کرد؟ فولادی‌ها آنقدر پول و قدرت دارند که تمام زنجیره تأمین و تولید کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بیگلو تأکید کرد: قیمت فولاد هر ماه 10 تا 30 درصد افزایش می‌یابد اما هیچ کس سراغ آنها نمی‌رود، عرضه قطره چکانی دارند اما هیچ کس ایرادی نمی‌گیرد، صادرات می‌کنند و ارز نمی‌آورند، روی قیمت ساختمان، لوازم خانگی و خودرو تأثیر می‌گذارند و با پول و رانت و لابی و نفوذ، امور خود را پیش می‌برند اما هیچ‌کس سراغ آنها نمی‌رود.

وی با بیان اینکه دولت در این قضیه ذی نفع است، گفت: دولت در خودروسازی سهم کمی دارد ولی در صنعت فولاد سهم بالایی دارد، گرانی این محصول به طور مستقیم دیده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت افزایش قیمت خودرو 100 درصد با فولادسازان و دولت است، گفت: فولادی‌ها با فسادی که ایجاد کرده‌اند باعث شکایت خودروسازان و مردم شده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا