اخباربرترصنعت و معدن

برجام ریسک تجارت با ایران را کاهش داده بود

به گزارش صنعت کار، «آرش شهرآئینی»، با اشاره به انتشار فهرست گروه بندی جدید سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، اظهار داشت: در این لیست، کشورها به ۷ گروه طبقه بندی می شوند که در گروه اول نام کشورهای کم ریسک در تجارت قرار می گیرد و هر چه ریسک مبادلات اقتصادی کشورها بیشتر باشد در گروه های بعدی جای می گیرند.

وی با بیان اینکه ایران پس از دفاع مقدس و همزمان با دولت هفتم در گروه ۶ ریسک تجاری قرار داشت و در آن زمان توانست برای بازسازی کشور قراردادهای مناسبی را جذب کند، خاطرنشان کرد: با گذشت زمان در دوره ای دیگر به گروه ۴ نیز ارتقا پیدا کردیم و بخش عمده ای از پروژه های توسعه کشور در آن دوران با جذب سرمایه‌گذارهای خارجی فعالیت شدند اما در سال های بعد بار دیگر به گروه هفت تنزل پیدا کردیم که در زمان اجرای برجام این نزول، جبران شد و در میان کشورهای گروه پنج قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه این سازمان به صورت دوره ای هر چهارماه یکبار جلسه ای برای تعیین یا تغییر کشورها در گروه بندی میزان ریسک تجاری تشکیل می دهد، افزود: در بهمن ماه سال گذشته در آخرین نشست این سازمان در پی خروج آمریکا از برجام، ایران با تنزلی دو پله ای در گروه هفت قرار گرفت و در نشست آبان ماه سال جاری و اعلام لیست جدید نیز در این گروه باقی مانده است.

وی با بیان اینکه هدف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای تعیین میزان ریسک تجاری در هفت گروه، رصد نرخ تجاری برای فاینانس در موسسات و صندوق های ضمانت صادرات در جهان است، افزود: اگر کشوری در گروه هفت قرار گیرد به دلیل اینکه دارای بیشترین ریسک محسوب می شود باید حدود ۱۵ درصد بیشتر، هزینه های جذب سرمایه را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه گروه یک، کشورهایی با ریسک کم برای تجارت محسوب می شوند، تصریح کرد: گروه بندی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای تجارت کشورهای مختلف با جهان کلیدی و تعیین کننده است.

شهرآئینی با بیان اینکه قول های بسیاری برای قراردادهای فاینانس همزمان با قرار گرفتن نام ایران در زمان اجرای برجام در گروه ۵ ریسک تجاری دریافت شد، اظهار داشت: بعد از تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران، مشکلات بانکی و به دنبال آن اوضاع انتقال ارز بار دیگر گروه هفت جایگاه ایران شد.

بازگشت آمریکا به برجام بهبود ریسک تجاری ایران را در پی دارد

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه شاخصه های سیاسی و اقتصادی از عوامل تاثیرگذار بر تعیین گروه های ریسک تجاری محسوب می شود، تاکید کرد: متغیرهای کمی از جمله شاخصه های مالی با عنوان نسبت بدهی به صادرات و اقتصاد کلان با عنوان های رشد اقتصادی و تورم مورد محاسبه قرار می گیرد و متغیرهای کیفی که ثبات سیاسی را در نظر می گیرد با عنوان برخوردهای داخلی و مناقشات خارجی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در صورت برگزاری مذاکرات میان ایران با آمریکا و بازگشت این کشور به توافق برجام در ۶ ماه آینده شاهد روند مثبتی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: با بهبود شاخص اقتصاد کلان ایران و تغییراتی در شاخص های مالی دو پله ارتقا و به جایگاه ۵ بازمی گردیم.

وی با بیان اینکه ایران به طور کلی کشور کم بدهکاری به جهان محسوب می شود، تصریح کرد: این موضوع برای جذب اعتبار و تغییر گروه بندی تاثیر گذار است و در صورت بهبود فروش نفت که موجب ایجاد تعادل در تراز تجاری می شود به گروه های بالاتر نیز دست خواهیم یافت.

وضعیت گروه‌بندی کشورهای همسایه

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه در گروه بندی اعلام شده کشورهای عراق و افغانستان همراه با ایران در گروه ۷ قرار گرفته اند، اظهار داشت:  ترکیه، عمان و بحرین گروه ۵، امارات، کویت و عربستان گروه ۲ و هند در گروه ۳ قرار گرفته است.

وی افزود: عمان به دلیل افزایش بدهی خود به جهان و ترکیه برای درگیری های منطقه ای، تنزلی در جایگاه های خود داشته اند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا