اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

عراق مقصد اول صادراتی کشور شد

به گزارش صنعت کار، توسعه صادرات غیر نفتی در شرایطی که کشور با تحریم ها فراوانی مواجه است می تواند به اقتصاد کمک کرده و درآمد ارزی خوبی به همراه داشته باشد.

اما نباید فراموش کرد که این توسعه نیازمند افزایش رقابت پذیری در بازار  و همچنین تقویت حضور در بازارهای هدف است. البته در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا نیز توانست بر وضعیت صادرات برای مدتی اثر گذار باشد.

بسته شدن مرزها  ماه های ابتدایی شیوع این ویروس حضور در بازارهای منطقه را هم دشوار کرد.

در این میان بازار عراق و اقلیم کردستان یکی از بازارهای پرطرفدار برای صادرکنندگان ایرانی است.  این کشور بازار هدف خوبی برای کالاهای غیر نفتی به ویژه مصالح ساختمانی است.

بازسازی عراق پس از جنگ فرصت مناسبی است تا صادرکنندگان راهی این بازار شوند اما همانطور که پیش تر به آن اشاره شد امروز فاکتور مهمی به عنوان قیمت تمام شده، موفقیت در این بازار را تضمین می کند. این در حالی است که مشکل واردات برخی مواد اولیه به دلیل تحریم و همچنین نوسانات شدید نرخ ارز بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی تاثیر داشته و در نهایت رقابت پذیری در بازارهای صادراتی را کاهش می دهد. در نتیجه توسعه صادرات به ویژه به کشورهای اروپایی نیازمند افزایش قدرت رقابت پذیری است.

اما در یک ماهه اخیر صادرات به عراق با کاهش محدودیت ها با افزایش همراه شده و این می تواند نویدی خوب برای 5 ماهه  باقی مانده از سال 99 باشد.

به گفته سید حمید حسینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، در حالی که صادرات 6 ماهه کشور به عراق کمتر از 3 میلیارد  دلار ( یعنی ماهانه کمتر از 500میلیون دلار) بود، با بازگشایی مرزهای غربی عراق و کاهش محدودیت ها، رقم صادرات 7 ماهه به 4 میلیارد و 800 میلیون دلار  رسیده است.

وی در این باره اظهار کرد: درواقع آمار صادراتی به عراق در 7  ماهه سال جاری جهش فوق العاده  داشته و این کشور به مقصد اول صادراتی کشور تبدیل شده است.

به گزارش صنعت کار، با توجه به چنین رشدی باید برای حفظ حضور در این بازارا تلاش کرد در این میان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مشترک می توانند نقش خوبی ایفا کنند تا با تقویت ایران در بازار عراق حضور رقبا کمرنگ شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا