اخبارصنعت و معدن

بازده مناسب بورس نسبت به بازارهای موازی تا پایان امسال

به گزارش صنعت کار، ابوالفضل شهرآبادی در بررسی ریزش بازارسرمایه در روزهای گذشته افزود: باوجود اینکه اکنون دلیلی برای نگرانی در این بازار وجود ندارد، اما یکی از دلایل ریزش های اخیر موضوع ترس سهامداران به ویژه تازه واردان است، درحالی که گزارش های ۶ ماهه شرکت‌ها با نظر کارشناسان پیش بینی خوبی (با توجه به قیمت دلار و قیمت های مناسب کالاهای اساسی در سطح جهانی) از نتیجه این گزارش ها نشان می دهد.

وی اضافه کرد: انتظار می رود، با برطرف شدن تاثیر روانی برخی از مسایل سیاسی بر بازار سهام، سرمایه گذاران بورسی بر مدار منطقی حرکت کرده و شاهد بازگشت بازار به مسیر مثبت باشیم.

شهرآبادی تصریح کرد: هر کدام از دو نامزد انتخاباتی امریکا رویکرد متفاوت دارند و آثار این رویکردها هم البته در کوتاه مدت بر بازار متفاوت ارزیابی می شود، به همین جهت می شود به بازار حق داد که منتظر باشد تا پس از تعیین نتیجه انتخابات، تصمیم گیری کند؛ هرچند که در بلند مدت بازارسرمایه روند صعودی خواهد داشت.

بازده مناسب بورس نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری

وی پیرامون دلیل این تحلیل خود ابراز داشت: روند قیمت سهام شرکت ها در بازارسرمایه در این مدت کاهش زیادی را تجربه کرده و ریزش بیشتری برای آن نمی‌توان متصور بود، از طرفی دیگر این بازار پتانسیل رشد بالایی دارد و نسبت به بازارهای دیگر به ویژه مسکن و دلار (که احتمالا به زودی شاهد رکود آنها خواهیم بود) بازده مناسب تری خواهد داشت.

شهرآبادی با تفکیک دو نوع از سهامداران در فضای کنونی گفت: سهامداران ریسک پذیر با علم به ارزندگی قیمت ها در شرایط حاضر اقدام به خرید می کنند. دسته دوم که سهامداران ریسک گریز، می توانند ضمن خارج نشدن از بازار خریدهای جدید خود را به بعد از اعلام نتایج انتخابات و جهت گیری جدید بازار موکول کند.

ریسک‌پذیرها برنده‌اند

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است: با در نظر گرفتن تمامی شرایط، می توان به این جمع بندی رسید که بازار سهام به زودی شاهد استقبال زیادی و شکل گیری صف های خرید باشد، بنابراین گروهی از سرمایه گذاران که در این مدت ریسک پذیر بوده و در بازار مانده اند، نتیجه ریسک خود را با بازدهی بالا خواهند دید.

بورس تنها گزینه سرمایه‌گذاری

شهرآبادی بیان کرد: روند صعودی بازار سرمایه در ابتدای سال، توجه تعداد زیادی از مردم را به خود جلب کرد و در عین حال، این بازار مورد توجه خاص دولت قرار گرفته است. حال چنانچه مدت کوتاهی، قیمت ها با ریزش روبرو شوند، به این معنا نیست که بازارسهام، زیان‌ده باشد، این بازار دوباره حرکت می‌کند و بازدهی‌های خوبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند؛ بطور قطع تا سال آینده تنها گزینه سرمایه‌گذاری، بورس معرفی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از ریسک‌ها می‌کاهد

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود سرمایه‌گذاران به شکل مستقیم وارد بازار نشوند، بلکه بوسیله سبدگردان‌ها و صندوق‌ها در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و بدین وسیله ریسک‌های خود را پوشش دهند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این گفته بود، بازار بورس بازاری باریسک است؛ سرمایه گذار نخست باید با مطالعه وارد شود، ضمن اینکه باید آموزش ببیند و بعد معامله انجام دهد.

وی تصریح کرد: هیچ ضمانتی در این بازار وجود ندارد، گاهی بورس کاهشی است و مواقعی افزایشی؛ اما دولت هم وظیفه دارد زمینه را برای پذیرش فراهم کند.

 

منبع: بازار سرمایه ایران

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا