اخبارصنعت و معدن

تجارت ۴.۵ میلیارد دلاری ایران با کشورهای عضو اکو

به گزارش صنعت کار، سید روح اله لطیفی در خصوص تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو، اظهار داشت: در این سازمان در کنار ایران، نام ۹ کشور ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز قرار دارد که در نیمه نخست سال جاری ایران با این کشورها بیش از ۹ میلیون و ۱۹۹ هزار تن برابر با چهار میلیارد و ۵۴۲ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۹۲۰ دلار تجارت انجام شده است.

وی افزود: سهم صادرات ایران در این بازه زمانی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۲۹۵ تن برابر با ۲ میلیارد و ۵۲۶ میلیون و ۱۸ هزار و ۵۳۸ دلار بوده که از این میزان، کشور افغانستان با یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۲۷ دلار ، مقصد اول صادراتی کالاهای ایرانی به این اتحادیه بوده است.

لطیفی خاطر نشان کرد: ایران در این مدت بالغ بر ۲ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۷۰۶ تن کالا برابر با ۲ میلیارد و ۱۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۳۸۲ دلار از کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو واردات داشته است که بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۸۳۴ میلیون و ۲۴۷ هزارو ۹۴۸ دلار بوده است.

به گزارش ایرنا، وزن کل کالاهای مبادله شده در هفت ماهه امسال ۸۵ میلیون تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار اعلام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طی هفت ماه سال‌جاری عمده مقاصد کالاهای صادراتی به ترتیب عراق با چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، چین با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیارد دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.
کشورهای عمده طرف معامله واردات نیز به ترتیب شامل چین با پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۲۰۰ ۱.۲ میلیون دلار و آلمان قریب یک میلیارد دلار بودند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا