اخبارنفت و پتروشیمی

ادامه یکه‌تازی کرونا در بازار طلای سیاه

به گزارش صنعت کار، بیش از ۱۰ ماه از شیوع کرونا در چین و به دنبال آن سراسر جهان می‌گذرد. موضوعی که باعث شده تا فعالیت‌های اقتصادی کاهش پیدا کند و از همین رو تقاضا برای نفت نیز کاهش داشته است.

این کاهش تقاضا در اواخر سال گذشته البته به اوج خود رسید و در کنار افزایش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان عمده نفت جهان، ‌باعث شد تا علاوه بر مازاد عرضه و پر شدن مخازن ذخیره‌سازی، قیمت نفت آمریکا برای ساعاتی به زیر صفر برود.

با این حال اجرای توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای از سوی کشورهای عضو اوپک پلاس تا حد زیادی تعادل را به بازار نفت بازگرداند. در کنار آن شیوع کرونا نیز تا حد زیادی در سطح جهانی کنترل شد و در مجموع قیمت نفت در تابستان به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

روند رو به رشد قیمت نفت باعث خوش‌بینی بسیاری شد تا آنجا که انتظار نفت ۵۰ دلاری در میانه پاییز بر سر زبان‌ها افتاد.

با این حال جریان قیمتی نفت تحت تاثیر موج دوم کرونا در هفته‌های اخیر نشان داد که یکه‌تازی کرونا در بازار نفت همچنان ادامه دارد و تا زمان کنترل این بیماری نیز شرایط تغییر چندانی نخواهد داشت.

در حال حاضر محدودیت‌ها به اکثر کشورهای اروپایی بازگشته و فعالیت شهروندان محدود شده است. افزایش تعداد مبتلایان در آمریکا نیز نگران‌کننده است البته این موضوع در سایه انتخابات ریاست جمهوری این کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته اما در روزهای آینده می‌تواند باعث برقراری مجدد قرنطینه در این کشور شود.

با توجه به این موارد، ‌نفت برنت ۲.۵ درصد از ارزش خود را در معاملات امروز از دست داد و به قیمت ۳۷ دلار و ۲ سنت معامله شد.

نفت شاخص آمریکا نیز که افتی ۲.۷ درصدی را به ثبت رساند، ‌۳۴ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه داد و ستد می‌شود.

 

منبع : ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا