اخبارصنعت و معدن

تسهیل تامین مواد اولیه تولید با مصوبه تهاتر کالا و واردات در مقابل صادرات/ باز شدن مسیر رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان در شرایط تحریمی

به گزارش صنعت کار، حمید زادبوم افزود: طبق این مصوبه کلیه گمرکات موظف شدند در زمینه ترخیص کالاهای وارداتی از محل ارز متقاضی یا ارزهای صادراتی نیز اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در سال جهش تولید، نیازمند افزایش تولید هستیم و افزایش تولید به مواد اولیه و ماشین و ابزار‌آلات تولید نیاز دارد، از این رو روش‌ تهاتر کالا و واردات در مقابل صادرات با پیگیری وزارت صمت و موافقت دولت اجرایی شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با این مکانیسم مسیر رفع تعهد ارزی برای صادرکننده در شرایط تحریمی باز می‌شود و صادرکننده از لحاظ روانی آرامش بیشتری پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر مواد اولیه تولید و کارخانجات تامین ‌می‌شود و تولید و اشتغال کشور حفظ می‌شود و تولیدکننده دغدغه مواد اولیه تولید نخواهد داشت.

زادبوم ادامه داد: با توجه به روند صعودی صادرات در دو سه ماه اخیر و باز شدن مسیر تهاتر کالا پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال رشد صادرات داشته باشیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با وجود شرایط تحریم در 7 ماهه امسال 38 میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم و برای ادامه جهش تولید نیاز بود که مسیر تجارت خارجی کشور باز باشد.

وی افزود: برای افزایش تولید نیاز به ارز صادراتی داریم و از آنجایی که نمی‌خواهیم به نفت وابسته باشیم، این مسیر برای تسهیل تجارت باز شد.

در این روش صادرکننده‌ مطابق روال سال‌های قبل ارز خود را برای واردات مواد اولیه تولید در اختیار واردکننده و تولیدکنندگان قرار می‌دهد و هم تعهد ارزی صادرکننده ایفا می‌شود و هم واردکننده مواد اولیه و تجهیزات تولید را وارد کشور می‌کند.

زادبوم با اشاره به ساده‌سازی و تسهیل مسیر واردات و صادرات با این روش افزود: با پیگیری‌هایی وزارت صمت در یک ماه اخیر این مسیر باز شد و با هماهنگی وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت ایران، بانک مرکزی و گمرک ج. ا. ایران این روند پیگیری می‌شود و مکانیسم اجرایی از سوی وزارت صمت طراحی می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در این مصوبه به اقلام خاصی برای واردات اشاره نشده است؛ ادامه داد: اولویت کالاها و اقلام از سوی وزارت صمت تعیین می‌شود و در مرحله اول این فهرست شامل 250 کد اچ اس 8 رقمی کالاست که در وزارت صمت طراحی شده است و در ادامه کالاهای اولویت‌دار بعدی به این فهرست اضافه می‌شود.

زادبوم ادامه داد: در این مسیر در تلاش هستیم دولت کمترین دخالت را داشته باشد و تنها مسیر را برای فعالان اقتصادی هموار کند و لیست کالاهای مورد نظر در اختیار تشکل‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه واردات با ارز متقاضی طی دو سال اخیر ممنوع بود،گفت: با این مصوبه کالاهایی که در گمرکات وارد شده و به علت عدم تامین ارز ترخیص نشده و کالاهایی که به ارز نیاز نداشتند هم می‌تواند از گمرکات ترخیص شود.

وی ادامه داد: براین اساس افرادی که کالاهای‌شان از سال گذشته تا 10 آبان‌ماه به گمرکات وارد شده، در صورتی که کالای مورد نظر جزو کالاهای اولویت‌دار باشد، می‌توانند کالای خود را ترخیص کنند. لذا از هفته آینده روند ترخیص این دسته از کالا نیز شروع می‌شود.

زادبوم در پایان با تقدیر از ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و دستگاه‌های مختلف کشور در مسیر اجرایی شدن این مصوبه افزود: کلیه فرایندهای اداری مازاد در این مسیر باید از پیش پای تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده حذف شود.

 

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا