اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

گل گهر سیراب می شود

به گزارش صنعت کار، انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از خرداد 95 آغاز تا آب شیرین به صنایع و مردمان این منطقه برسد.

این طرح به چند دلیل مطرح و مورد پذیرش قرار گرفت. حجم وسیع معادن سنگ آهن و صنایع فولادسازی و مس

طرح های عظیم توسعه ای صنایع معدنی در استان های مورد نظر، نبود منابع آب متعارف در حوضه های منطقه طرح بر اساس مطالعات طرح جامع آب – شرکت صنعتی و معدنی گل گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت صنعتی چادرملو(استان های کرمان، یزد و هرمزگان)، نبود منابع آبی در حوضه های مجاور از دلایل پیدایش این طرح بود.

صنعت فولاد در کشور به عنوان یکی از صنایع مادر مطرح است، صنعتی که در نظر دارد تا سال 1404 به تولید 55  میلیون تن دست پیدا کرده و نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی ایفا کند، اما لازمه توسعه صنعت فولاد در اختیار داشتن مواد اولیه یعنی سنگ آهن و انرژی است. در نتیجه تامین آب این صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تامین آ.ب در صنعت فولاد به اندازه ای مهم است که در سال های اخیر شرکت های فولادی در کنار دولت به دنبال توسعه این صنعت در مجاور آب های آزاد هستند.

با توجه به اهمیت موضوع طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران برای تامین نیاز 3  استان هرمزگان، کرمان و یزد کلید خورد. طرحی که هدف آن شیرین ‌سازی و انتقال آب نمک زدایی شده، توسط سه خط انتقال از خلیج ‌فارس به صنایع استان های هرمزگان، کرمان و یزد، تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه مجتمع‌های معدنی و صنعتی، گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو است.

فاز یک این پروژه به طول 305 کیلومتر از خلیج فارس به سیرجان، است، یعنی در اولین مرحله آب به گل گهر سیرجان می رسد. جمع هزینه در مرحله شیرین سازی و خط انتقال تا سیرجان، 16300 میلیارد تومان(ریالی و ارزی) است.

در این میان نباید نقش 3  شرکت یاد شده یعنی گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو را نادیده گرفت. این شرکت ها در راستای تامین نیاز خود و همچنین اجرای نقش مسئولیت های اجتماعی خود اجرای این پروژه بزرگ را در دستور کار قراردادند . سرمایه گذاری شرکت های یاد شده در این طرح نوعی اقدام حیاتی برای بقای فعالیت ها و توسعه اقدامات محسوب می شود .

تامین آب مورد نیاز می تواند در روند فعالیت واحدهای کنسانتره و گندله سازی تاثیر مثبتی داشته باشد. البته با توجه به تکمیل زنجیره ارزش در منطقه گل گهر، این انتقال نقش مهمی در تولید فولاد ایفا می کند زیرا بیشترین میزان مصرف آب در بخش‌های تولید آهن اسفنجی و تولید فولاد خام است. درنتیجه گل گهر این سرمایه گذاری را با نگاه بلند مدت انجام داده است .

نباید فراموش کرد، مهم‌ترین ویژگی این طرح تاثیر مثبت بر روند توسعه مناطق جنوبی و فلات مرکزی کشور و توسعه و سازندگی با تامین پایدار آب برای بخش صنعت و شرب، در ۳ استان هرمزگان، کرمان و یزد است که جزء کم‌آب ترین استان‌های کشور هستند. همچنین ویژگی مهم دیگر این طرح در کنار ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های انتقال آب تا سه برابر ظرفیت موجود در حوزه شیرین‌سازی، آب‌گیری، سازه‌های دریایی، آزادسازی مسیر و همچنین توانمندسازی نیروهای داخلی در بخش مشاوره، پیمانکاری و مهندسی است.

توانمندسازی سازندگان داخلی و خودباوری ملی از طریق عقد قرارداد با سازندگان داخلی تجهیزات پیشرفته پمپ‌ها و الکتروموتورها، شیرهای بزرگ صنعتی و …. و ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم از دیگر ویژگی‌های مثبت اجرای این طرح بزرگ فراملی است.

به پشتوانه تامین زیرساخت آب، توسط شرکت گل‌گهر تنها در سال گذشته و امسال حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال طرح در منطقه گل‌گهر افتتاح شد و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح نیز آماده افتتاح است و بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان طرح نیز آماده کلنگ‌زنی است که این حجم عظیم توسعه و سرمایه‌گذاری به مدد تامین آب و زیرساخت‌های صنعت امکان‌پذیر شده است.

در نتیجه نقش گل گهر در سیراب شدن سیرجان نقشی بی بدیل است و این اتفاق بزرگ می تواند نمونه موفقی برای دیگر شرکت ها برای همراهی با دولت به جهت تامین زیرساخت های اصلی صنعت باشد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا