اخباربرترخودرو

تکانه های تحریم خودروسازان را قرمزپوش کرد/ اثر منفی انتخابات آمریکا بر گروه خودرویی

به گزارش صنعت کار،بررسی روند سهام خودرویی ها در بازار سرمایه نشان می دهد خبر پیشنهاد تحریم های دوباره ایران خودرو و سایپا تاثیر منفی بر رشد سهام این خودروسازان گذاشته و هرچند فعالان این صنعت معتقدند که شرایط بدتر از وضعیت فعلی نخواهد بود اما همزمان با نتایج اولیه انتخابات آمریکا و نزدیکی آرای ترامپ و بایدن و احتمال روی کار امدن دوباره ترامپ، سهام خودروسازان با ریزش مواجه شد چرا که پیشنهاد تحریم ایران خودرو و سایپا از سوی بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا به دولت ترامپ ارایه شده است.

بنیاد دفاع از دموکراسی که نقشی کلیدی در اعمال تحریم های اخیر بانکی داشت، به دولت ترامپ توصیه کرده است که ایران خودرو و سایپا و شرکت های زیرمجموعه آنها که حدود ۹۰ درصد بازار خودروی ایران را در اختیار دارند، تحریم کند. این بنیاد مدعی ارتباط نزدیک این دو خودروساز با بنگاه های نظامی ایران شده و افزوده است که تحریم این دو، گام بزرگ دیگری در راستای تکمیل سیاست فشار حداکثری خواهد بود.
بر این اساس نخستین تکانه های این خبر اثر منفی خود را بر روی سهام خودروسازان گذاشت و شاهد ریزش 4.9 درصدی نماد خودرو و حدود 5 درصدی خساپا بودیم.
مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه  در خصوص تاثیر اتفاقات سیاسی اخیر و اثرات منفی تهدید تحریم های دوباره صنعت خودرو بر نمادهای خودرویی می گوید: اعلام لحظه ای نتایج انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه تاثیرگذار بود به طوری که با پیشی گرفتن آرای بایدن گروه بانکی و خودرویی مورد اقبال بازار قرار می گرفتند و با بالا آمدن رای های ترامپ گروه های دلاری محور همچون فولادی ها و پالایشی ها با استقبال بالایی مواجه می شدند.
وی دلیل این امر را فرضیه افزایش قیمت دلار با پیروزی ترامپ در انتخابات عنوان می کند و می افزاید: این موضوع بر شرکت های صادرات محور که قیمت دلار در آن ها تاثیر به سزایی دارد تاثیرگذار است و این خبر باعث افزایش نرخ دلار خواهد شد در همین حال این تصور وجود دارد که با بر سر کارآمدن ترامپ حلقه تحریم ها تنگ تر خواهد شد و تورم افزایش می یابد که این امر منجر به رشد بازار سرمایه خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: این تصور در بازار سرمایه وجود دارد که بالا آمدن بایدن در انتخابات آمریکا منجر به رقیق تر شدن تحریم ها خواهد شد و همین باعث کاهش نرخ دلار می شود و در این شرایط نخستین گروهی که می تواند واکنش مثبتی در بازار از خود نشان دهد گروه بانکی و خودرویی خواهد بود به همین دلیل بازار پرنوسان بود و در ساعات آخر بازار نیز شاهد صف فروش در خودرویی ها و صف خرید در پالایشی ها بودیم .
حاجی وند با تاکید بر این که انتخاب هریک از دو رییس جمهور هیجان زودگذر خواهد بود، می افزاید: بازار فارغ از ترامپ و بایدن راه خود را پیش خواهد برد و در این میان همزمان با انتشار خبر تحریم های جدید ایران خودرو و سایپا گروه خودرویی به ویژه ایران خودرو با رشد همراه شد که نشان از بی تاثیری این خبر بود این در حالیست که اگر  قرار بود تحریم ها تاثیری در صنعت خودرو بگذارد اثر خود را در دوره های قبلی به جا گذاشته و اعمال تحریم های جدید بار روانی زودگذر و کوتاه مدت خواهد بود.
وی با اشاره به ورود نهادهای نظامی به صنعت خودرو با هدف توسعه داخلی سازی و همچنین چابک سازی صنعت خودرو تصریح می کند: واکنش روز گذشته خودرویی ها به اتفاقات سیاسی اخیر زودگذر خواهد بود ضمن آن که این گروه بیش از 50 درصد افت داشته و هم اکنون سهام جالبی برای خریداران خواهد بود بنابراین باید فعلا با نوسان حرکت کند.
این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: تعطیلی بازار سرمایه همزمان با اعلام نتایج انتخابات آمریکا خواهد بود و بر این اساس انتظار می رود هفته آینده بازار سرمایه کار خود را معقولانه تر آغاز کند.
 فعالان بازار سرمایه معتقدند هرچند تاثیر انتخابات آمریکا و برنامه های تحریم بر بازار گذرا خواهد بود اما چند نکته وجود دارد که می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد که از جمله این عوامل برگشت جو روانی به نفع بورس، بازگشت فروشندگانی که از ترس بایدن و ریزش شدید دلار سهام خود را فروختند و حال باید نسبت به جایگزینی سهام های فروخته شده افدام کنند و در نهایت با خالی ماندن دست دولت در تامین مالی از محل نفت ناگزیر به انتخاب دوباره بازار سرمایه برای تامین مالی است بر این اساس احتمال رشد بورس وجود دارد هرچند که خودرویی ها شاهد اثرات منفی تهدیدهای تحریم هستند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا