اخبارصنعت و معدن

وزیر نیرو: طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری، طرحی بی نظیر در تاریخ ایران

به گزارش صنعت کار، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این مراسم اظهار کرد: شیرین‌سازی آب دریا برای مصارف شرب و صنعت در همه جای دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه 75 درصد از  شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب دریا در منطقه خاورمیانه انجام می شود، افزود:  850 آب ‌شیرین‌کن بزرگ و کوچک در کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال فعالیت هستند که 25 عدد از آن‌ها بیش از 100 هزار متر مکعب در روز آب تصفیه می‌کنند.

به گفته وزیر نیرو، قیمت تمام شده آب استحصال شده دو یورو به ازای هر متر مکعب خواهد بود. این در حالی است که برای تولید هر تن فولاد پنج متر مکعب آب نیاز است که در مجموع 10 یورو، هزینه آب برای صنعت فولاد خواهد بود.

اردکانیان با اشاره به هزینه های تولید فولاد بیان کرد: این هزینه تنها 2 درصد از هزینه تمام شده تولید فولاد در کشور، با توجه به قیمت جهانی فولاد است.

وی درباره این طرح بیان کرد: طرح انتقال آب خلیج فارس حداکثر 820 کیلومتر تا معادن چادرملو خواهد بود که روزانه بیش از 200 هزار متر مکعب آب تصفیه خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: چنین طرحی در تاریخ ایران بی‌نظیر بوده  و کارخانه‌های فولاد و مس می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

به گزارش صنعت کار، قطعه نخست انتقال آب از تاسیسات آب شیرین کن گل گهر به طول 305 کیلومتر خواهد بود. قطعه دوم انتقال از گل گهر به مس سرچشمه به طول 150 کیلومتر و همچنین قطعه سوم انتقال از مس سرچشمه تا صنایع فولادی اردکان 360 کیلومتر و انشعاب صنایع معدنی چادرملو 150 کیلومتر خواهد بود.

در بخش تاسیسات آب شیرین کن در فاز نخست به مقدار 180 میلیون متر مکعب در سال و ظرفیت تولید آن سالانه 650 میلیون متر مکعب خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا