راه و ساختمانگوناگون

افتتاح راه آهن چابهار به زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰

به گزارش صنعت کار،  خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوربا بیان اینکه با حضور وزیر راه و شهرسازی ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار – زاهدان از سمت چابهار آغاز شده است، گفت: ما در تیر ماه امسال از سمت زاهدان ریل‌گذاری این پروژه را آغاز کردیم و این مسیر در کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد.

او گفت:طول این پروژه از چابهار تا سرخس ۱۴۰۰ کیلومتر است و یکی از استراتژیکی‌ترین و مهمترین پروژه‌های ریلی به شمار می‌آید.

خادمی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان بلندترین کریدور ریلی کشور است، افزود: ۸۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری این پروژه شروع شده که این میزان دو برابر خاکبرداری سد کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی کشور است.

او افزود: ۳۲ کیلومتر ریل‌گذاری این پروژه انجام شده است و امروز هم حدود ۸۴ کیلومتر ریل‌گذاری از سمت چابهار انجام می شود و پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۴۸ درصد است و پیشرفت زیرسازی این پروژه هم به ۱۶۳ درصد رسیده است.

معاون وزیر راه شهرسازی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ ساخت این پروژه به اتمام می‌رسد و یکی از بزرگترین بنادر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

خادمی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان شهر‌های چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر را در جنوب استان به شبکه ریلی متصل می‌کند، ادامه داد: ما در حال حاضر از زاهدان به سمت مرز میرجاوه و پاکستان و خواف به هرات در افغانستان  دو خط راه آهنی داریم که با اتصال این دو خط به هم کشور‌های همسایه به ما متصل می‌شوند و برای افغانستان که کشور محصور در خشکی است باعث ایجاد وابستگی به بنادر ایران می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان یکی از مهمترین پروژه‌های ریلی کشور است و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اجرای آن را برعهده گرفته و سرعت اجرای این پروژه هم افزایش یافته است.

خادمی درباره منابع اعتباری این پروژه گفت: منابع این پروژه از صندوق توسعه ملی تأمین شده و حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو برای آن پرداخت شده و ۲۰۰ میلیون یورو معادل ۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم با تخصیص آن بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا