اخباربرترنفت و پتروشیمی

پیش فروش‌ها و اوراق سلف نفتی به کجا رسید؟

به گزارش صنعت کار، سیدعلی حسینی درباره انتشار اوراق سلف موازی نفتی در بورس انرژی، دستاوردها و برنامه تداوم و توسعه این ابزارها در بورس اظهار داشت:  یکی از مهم‌ترین نقش‌های بازار سرمایه تسهیل شرایط تامین مالی برای متقاضیان این امر و طراحی و پیاده سازی ابزارهای تامین مالی با توجه به نیازمندی فعالین این حوزه است. بورس انرژی ایران نیز به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه از بدو تاسیس با طراحی و بکارگیری ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، زمینه‌های لازم به منظور استفاده متقاضیان تامین مالی در صنعت انرژی را ایجاد کرد و شرکت ملی نفت به عنوان نخستین متقاضی این ابزار اولین تامین مالی خود را از طریق بورس انرژی ایران به ارزش 500 میلیارد ریال از طریق انتشار قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتی استوک در اردیبهشت ماه سال 1394 انجام داد.

وی افزود: با توجه به گستردگی طرح‌های توسعه‌ای در حوزه انرژی، نیازمندی استفاده از این ابزار برای پیشبرد طرح‌ها دوچندان شد و در طی این سال‌ها ما شاهد استقبال روزافزون استفاده از این ابزار به منظور تامین مالی در صنعت انرژی بودیم به نحوی که از ابتدای تاسیس بورس انرژی ایران تا مهرماه سال جاری قریب به 250 هزار میلیارد ریال از طریق انتشار این اوراق تامین مالی صورت گرفته است که نزدیک به 240 هزار میلیارد ریال آن مربوط به صنعت نفت است.

مدیر عامل بورس انرژی تصریح کرد: عملاً ماهیت این اوراق پیش‌فروش کالا و تامین مالی از این طریق است که طرح پیشنهادی سلف نفتی نیز بر این پایه به منظور پیش‌فروش نفت‌خام مطرح شده بود. با توجه به اینکه در این طرح خریدار با خرید اوراق مالک مقدار معینی نفت‌خام با قیمت مشخص در سررسید این اوراق می‌شود و قابلیت فروش اوراق در طی دوره قبل از سررسید نیز وجود دارد از جذابیت کافی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح در بورس انرژی ایران علاوه بر فراهم آوردن امکان تامین مالی برای وزارت نفت، زمینه‌های لازم به منظور تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت‌خام را نیز فراهم می‌آورد.

 

منبع: ایلنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا