اخبارنفت و پتروشیمی

تأثیر کرونا بر بازارهای جهانی انرژی بررسی شد

به گزارش صنعت کار، به نقل از دبیرخانه اوپک، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) روز پنجشنبه (۱۵ آبان‌ماه) نخستین نشست مجازی خود را در سطح مقام‌های عالی‌رتبه و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کردند.

در این نشست که با حضور محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک و یوری سنتورین، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف برگزار شد، بر همکاری روزافزون دو سازمان در چارچوب «گفت‌وگوی انرژی اوپک- جی‌ئی‌سی‌اف» تأکید شد.

روسیو نهل، وزیر انرژی مکزیک در این نشست بر اهمیت دستاوردهای توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) با تعهد کشورهای شرکت‌کننده در زمینه ثبات بازار جهانی نفت تأکید کرد.

بارکیندو به امضا تفاهم‌نامه امضا شده بین اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف در سوم اکتبر ۲۰۱۹ (۱۱ مهرماه ۱۳۹۸) برای ارتقا تبادل دانش، تجربه، دیدگاه‌ها، اطلاعات، داده‌ها و فعالیت در زمینه‌ علایق مشترک دوطرف اشاره کرد و گفت: این مشارکت سودمند را در بازه زمانی‌ای بسیار کوتاه و با موفقیت بسیاری آغاز کردیم و مشتاقانه منتظریم که امروز از این نقاط عطف استفاده کنیم.

سنتورین نیز با اشاره به اهمیت «گفت‌وگوی انرژی اوپک- جی‌ئی‌سی‌اف» به عنوان بنیادی برای تحقق همکاری بین‌المللی و امنیت مورد نیاز عرضه و تقاضای نفت و گاز طبیعی تاکید کرد و گفت: اگرچه شرایط فعلی بازار و محدودیت‌های حرکتی در حال افزایش است، معتقدیم که صنایع نفت و گاز طبیعی همیشه عنصری اساسی در دستیابی به سیستم انرژی کم کربن در سطح جهانی و منطقه‌ای خواهند بود و از احیای اقتصاد در دوران پسا همه‌گیری حمایت می‌کنند.

در این نشست بر نقاط مشترک اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف به دلیل اینکه دارای کشورهای مشترک بسیاری هستند، تأکید شد. الجزایر، گینه استوایی، جمهوری اسلامی ایران، لیبی، نیجریه و ونزوئلا  کشورهای عضو اوپک و آنگولا، عراق و امارات متحده عربی اعضای ناظر جی‌ئی‌سی‌اف هستند. در این نشست همچنین بر فراهم آوردن فرصت‌های بیشتر برای همکاری در چارچوب گسترده‌تر کشورهای عضو توافقنامه همکاری (DOC)  که عضو یا ناظر جی‌ئی‌سی‌اف هستند، تاکید شد.

در این نشست تأثیرهای همه‌گیری ویروس کرونا بر بازارهای جهانی انرژی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار گرفت. اوپک همچنین توافقنامه همکاری مشترک اوپک و غیر اوپک را که اکنون در چهارمین سال آن است و همچنین منشور همکاری بلندمدت را به روز کرد. شرکت کنندگان همچنین برنامه کار و نقشه راه گفت‌وگو برای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را بررسی کردند.

دو طرف بر اهمیت نقش نفت خام و گاز طبیعی در اقتصاد جهانی تأکید کردند، زیرا این دو منبع انرژی بیش از نیمی از سبد انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند.

اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف همچنین درباره فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک به عنوان بخشی از همکاری‌های چند جانبه گفت‌وگو کردند.

نشست آینده مقام‌های عالی رتبه گفتگوی انرژی اوپک- جی‌ئی‌سی‌اف، در سال ۲۰۲۱ – در صورت امکان به صورت حضوری – و به میزبانی جی‌ئی‌سی‌اف در دوحه برگزار می‌شود.

 

منبع: شانا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا