اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

«بایدن» 2 میلیون بشکه نفت ایران را راهی بازار می کند

به گزارش صنعت کار، با شروع انتخابات آمریکا در روز سه شنبه بازار نفت جهانی واکنش های خود به این اتفاق را آغاز کرد. در واقع بسیاری از بازارهای جهانی به نتیجه این انتخابات چشم دوخته اند که آیا مجدد ترامپ راهی کاخ سفید می شود یا مجبور است پس از 4  سال قدرت را به جو بایدن واگذار کند.

گمانه زنی ها درباره نتیجه انتخابات از همان ساعات اولیه شروع رای گیری بسیار داغ شد. بازار جهانی نفت نیز از روز سه شنبه در پی واکنش به این انتخابات ریزش قیمتی را آغاز کرد.

رویترز در این باره نوشت: در حالی که افزایش موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا نگرانی ها در مورد کند شدن تقاضا را شدت بخشیده و در حالی که طولانی شدن روند شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازارها را سرگردان کرده است، قیمت نفت روز جمعه به زیر 40 دلار رسید.

رکورد جدیدی از نظر موارد ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه به ثبت رسیده و این نگرانی را تقویت کرده که تشدید محدودیت های اجتماعی ممکن است سبب کاهش بیشتر تقاضای انرژی شود.

در انتخابات آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات در ایالت های جورجیا و پنسیلوانیا از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. پیروزی در ایالت پنسیلوانیا می تواند 20 رای الکترال دیگر به سبد آرای بایدن اضافه کند و وی را به عدد طلایی 270 رای الکترال برساند.

هرچند تنور اخبار انتخابات ی امریکا داغ داغ است اما در این میان ویروس کرونا در موج جدید خود در دنیا یکه تازی می کند و این موضوع می تواند تاثیرات بسیاری بر بازار های جهانی به ویژه بازار نفت داشته باشد. با این حال عده ای تاثیر نتیجه انخابات امریکا بر بازار جهانی نفت را اثر گذار تر می دانند.

کاهش قیمت نفت با پیروزی بایدن

سعید ساویز کارشناس نفت و گاز، با اشاره به انتخابات امریکا و ریزش قیمت ها که از روز سه شنبه آغاز شده ، به «صنعت کار» گفت: بدون شک چنینی ریزش قیمتی با شروع انتخابات طبیعی است.

وی ادامه داد: در صورتی که جو بایدن پیروز انتخابات امریکا باشد از نظر قانونی راهی را پیش خواهد گرفت که به وضعیت ابتدایی برجام بازگردد. این بدان معنا است که 2 میلیون بشکه نفت ایران وارد بازارهای جهانی می شود و باید برای نفت خود مشتری پیدا کند.

این کارشناس نفت و گاز بیان کرد: در چنین شرایطی پیش بینی بنده بر این است که نفت تا 20 الی 25 دلار نیز برسد اما پس از آن بازار به سمت آرامش حرکت خواهد کرد. درواقع در چنین شرایطی و با پیروزی بایدن در انتخابات و ورود 2 میلیون بشکه نفت ایران به بازار، اوپک باید برای ایران جایی باز کند. درنتیجه این شرایط ممکن است قیمت به بازه 30 تا 35دلار برسد.

ساویز درباره اینکه این اتفاق چقدر زمان بر خواهد بود، اظهار کرد: در صورت پیروزی بایدن در انتخابات، ورود 2 میلیون بشکه نفت ایران به بازار زمان بر خواهد بود. از سویی دیگر باید به این نکته اشاره داشت که شرایط پالایشگاه ها به صورتی است که  به یک خوراک نفتی عادت می کنند در نتیجه عادت کردن به این تغییر زمان بر خواهد بود. به همین دلیل این اتفاق زمان بر خواهد بود.

به گفته وی، در این میان نباید چین را فراموش کرد که پذیرای هر نوع نفتی بوده و می تواند یکی از مشتریان نفت ایران باشد. اما به طور کلی این اقدامات حداقل نیازمند زمانی 6  ماهه خواهد بود.

حال ممکن است در این میان ترامپ پیروز این انتخابات باشد البته احتمال این اتفاق بسیار کم است اما نباید این احتمال را نادیده گرفت. ساویز در این باره بیان کرد: اگر ترامپ پیروز این انتخابات باشد به لحظه قیمت نفت با افزایش 5 تا 6  دلاری همراه می شود.

 

به گزارش صنعت کار،قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و 48 سنت معادل 3.62 درصد کاهش به 39 دلار و 45 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمرکیا هم در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و 65 سنت معادل 4.25 درصد کاهش به 37 دلار و 14 سنت رسید.

هرچه به پایان شمارش آرای انتخابات امریکا نزدیک می شویم التهابات در بازارهای جهانی از جمله بازار نفت، طلا و دلار بیشتر می شود. این التهابات در بازارهای داخلی ایران نیز قابل رویت است. بازار طلا و سکه و دلار  واکنش شدیدی به انتخابات امریکا نشان داده است. حال باید منتظر ماند و دید این کاهش تا کجا ادامه پیدا می کند. البته پیش بینی ها بر این است در صورت پیروزی بایدن در این رقابت بازارهای داخلی نیز کاهش بسیاری داشته باشد، موضوعی که دلالان دلار و سکه را آشفته کرده است.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا