اخبارخودرو

رویکرد جدید وزارت صمت نسبت به صنعت خودرو/ از کیفیت نا مطلوب تا عذرخواهی وزیر

به گزارش صنعت کار، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده که “هر ایرانی حق دارد خودرو با کیفیت، خوب و با قیمت مناسب استفاده کند که در ۴۰ سال گذشته و حتی در دوران فراوانی ارز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم بدهیم”.

او حمایت بی جا از دو شرکت دولتی را دلیلی برای هر گونه دخالت در این شرکت ها عنوان و تاکید کرده که با ممنوعیت واردات خودرو، شرکت های خودروسازی هرگونه خواسته اند، تولید و با هر قیمتی که توانسته اند خودرو وارد بازار کرده اند و بنده به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی کردم.
این اظهارنظر وزیر جدید صمت که با شجاعت مطرح شد، احتمال بازنگری در عملکرد صنعت خودرو و همچنین حمایت های دولتی از این صنعت را نشان می دهد.
افزایش قیمت‌ و از سوی دیگر کیفیت نه چندان مطلوب، چشم انداز بازار خودرو را مبهم کرده این در حالیست که با وجود چنین وضعیتی حتی در سال های گذشته بر حمایت های دولتی از این صنعت تاکید می شد و دولت ها معتقد بودند که حمایت خاصی از صنعت خودرو انجام نمی دهند و برای رونق تولید نیاز به توجه بیشتر به صنعت خودرو است.
هرچند همواره بر عملکرد صنعت خودرو ایراداتی وارد بوده و این خودروها از سوی برخی مقامات دولتی در شان مردم ایران خوانده نشده اما به اعتقاد وزرای صمت قبلی نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.
اصل سیاست در حمایت های دولتی باید بر پایه «حمایت منطقی از صنایع در راستای رقابت‌پذیری» است و بر این موضوع مهم تاکید می شود که حمایت‌های دولتی، حد و مرزی خاص دارد و نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد. این سیاست موردنظر در بیشتر موارد، جواب مثبت داده و خودروسازان نوپا را به غول‌های عرصه رقابت تبدیل کرده است.
این در حالی است که در خودروسازی ایران، مرزی برای حمایت‌های دولتی از خودروسازی وجود ندارد و دولت به عناوین مختلف چتر خود را بالای سر این صنعت نگه داشته است.
مقایسه کلی میان حمایت‌های دولتی از خودروسازی، در ایران و سایر کشورها نشان می‌دهد حمایت‌های دولتی از این صنعت، همواره و در همه جا وجود داشته، با این حال مانند ایران، بی‌حد و مرز و دائمی نبوده است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد اگر دولت خصوصی‌سازی واقعی را در خودروسازی انجام دهد و چتر حمایتی خود را بردارد، خودروسازی ایران می‌تواند با ورود به عرصه رقابت، توسعه و پیشرفت را به معنای واقعی لمس کند.
برخی بر این باورند که صنعت خودروسازی پس از چهل سال حمایت، نه تنها نتوانست انتظارات مردم و بازار را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی پاسخ دهد، بلکه هر سال بر زیان و بدهکاری‌های خود افزوده است اما با این حال از آن جا که این صنعت اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده و در ردیف صنایع پیشران قرار دارد، لازم است نسبت به حمایت از این صنعت اقدام شود. حال با اظهارنظر اخیر وزیر صمت و اذعان به ضرورت ارتقای کیفی این صنعت می توان امیدوار به تغییر رویکرد حمایت های دولتی از این صنعت باشیم.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا