اخبارصنعت و معدن

مشکلات حوزه زغال سنگ را حل کنید/ واردات رو به افزایش است

به گزارش صنعت کار، در این گزارش به فعال شدن پروژه های صنعت فولاد کشور که نیازمند استفاده از زغال هستند اشاره و گفته شده است که با فعال شدن پروژه‌های جدید تولید فولاد، مصرف زغالسنگ  در کشور به سرعت درحال افزایش است و حداقل به میزان 4 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ برآورد شده  که مستلزم استخراج 8 میلیون تن زغالسنگ از معادن کشور است. این در حالیست که تولید کنونی کشور به میزان 1.8 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ و کمتر از 4 میلیون تن استخراج از معادن زغالسنگ است که به هیچ وجه متناسب با 1.5میلیارد تن حجم ذخایر مکشوفه  زغالسنگ کشور نیست.

عدم توجه به موانع و مشکلات تجهیز و بهره برداری معادن زغالسنگ روند واردات زغالسنگ به کشور را مرتبا” افزایش می‌دهد بطوریکه در سال جاری واردات زغالسنگ در حدود یک‌میلیون تن بوده است.

در این گزارش انجمن زغالسنگ ایران اطلاعاتی درباره نیاز حیـاتی مهمترین و بزرگترین ذخایر زغالسنگ کشور در ناحیه طبس را ارائه کرده است و در آن آورده است که بزرگترین ذخایر کشف شده زغالسنگ کک شو درکشور بمیزان 700 میلیون تن درناحیه طبس است. همچنین اکنون سالیانه 2100 هزارتن زغالسنگ (بیش از 50 درصد تولید زغالسنگ کشور) ازمعادن ناحیه طبس استخراج می شود.

نکته مهم دیگر در خصوص ناحیه طبس مستقر بودن شرکت های متخصص با موضوع زغالسنگ در منطقه است که علاوه بر تولید جاری به میزان 2850 هزارتن طرح جدید و توسعه که در دست اقدام دارند و می‌توانند در بازه زمانی 4-3 ساله حداقل به میزان سالیانه 2 میلیون تن استخراج زغالسنگ کشور را افزایش بخشند اشاره داشت.

به نظر می رسد که در شرایط فعلی، مهم‌ترین اولویت نیاز این فعالیت گسترده معدنی در بخش زغالسنگ کشور کمبود امکانات زیر بنایی ( آب ، برق شبکه ، راه ) بوده و لازم است تامین آن از طرف  وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد توجه جدی قرار بگیرد .

بر اساس این گزارش طرح تامین امکانات زیربنایی ذخایر زغالسنگ طبس از طرف ایمیدرو درحد مهندسی تفضیلی به انجام رسیده و بخشی نیز وارد مرحله اجرا شده است، اما به دلیل عدم تامین بودجه مناسب، بسیار آهسته و بدون پیشرفت فیزیکی  قابل قبول است.

با بررسی های انجام شـده کارشناسی ازطرف انجمن زغالسـنگ ایران نیاز مالی تامین امکانات زیربنایی معادن زغالسنگ طبس بمیزان 284 میلیارد تومان برآورد شده که در بازه زمانی 3 ساله توسط ایمیدرو قابل انجام است.

در واقع هدف انجمن زغالسنگ ایران از تهیه این اطلاعات و ارائه آن به وزیر صمت در راستای تداوم فعالیت و توسعه معادن زغالسنگ کشور بوده که منجر به اشتغال چندین هزار نفره و همچنین تامین بخشی عمده از نیاز اساسی زغالسنگ کشور است؛ بنابراین به نظر می رسد که باید موضوع بودجه تامین امکانات زیربنایی ذخایر زغالسنگ طبس مورد توجه جدی و اولویت دار ایمیدرو قرار گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا