اخباربرترخودرو

صنعت خودرو در انتظار جهش تولید و کاهش قیمت‌ها

به گزارش صنعت کار، «امیر حسن کاکایی»  افزود: در دو هفته گذشته کاهش قیمت بازاری خودروها را به دلیل افت قیمت دلار شاهد بودیم.

وی گفت: آنچه کاهش نرخ ارز را در دو هفته گذشته رقم زد، فضای روانی حاکم بر کشور بود به طوری که از نظر عموم جامعه به نظر می رسد اوضاع در حال بهبود یافتن است.

کاکایی تاکید کرد: واقعیت این است که بخشی از گرانی‌ها و کمبودها در جامعه مربوط به دیدگاه‌های ما نسبت به اتفاقات روز است، در اکثر موارد دیدگاه‌های منفی سبب می شود انتظارات تورمی شکل گرفته، کمبودها بزرگ‌نمایی شده و مشکلات اقتصادی بزرگتر از آنچه که هست به نظر برسد.

وی در ادامه با اشاره به صنعت خودرو، یادآور شد: در این صنعت در دو سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه تعمیق داخلی سازی انجام شده و اکنون پتانسیل جهش تولید را داراست.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات مثبت یاد شده، اما با قیمتگذاری های دستوری و غلط، همچنین توجه به بازار به جای تمرکز روی تولید، خودروسازی و قطعه سازی از نظر مالی ضعیف شدند.

وی ادامه داد: هر چند به تازگی، قیمتگذاری ۴۵ درصد تولیدات ایران خودرو و سایپا به صورت آزاد مجوز گرفت، اما خوشبین هستیم که با تثبیت نرخ ارز، قیمت خودروها نیز ثبات یافته و کاهش یابد.

کاکایی تاکید کرد: اگر خودروسازان هرچه بیشتر به تولید تمرکز کنند و از طرفی سرمایه گذاران نیز با مشاهده رشد تولید، به سرمایه گذاری در خودرو و قطعات مربوطه بپردازند، آنگاه قیمت های غیرمنطقی کاهش یافته و به نرخ های متعادل، اقتصادی و منطقی باز می گردد.

استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: اگر همه مسوولان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب عمل کرده و شیوه های خلاقانه و متفکرانه در پیش بگیرند، حتی می توانیم رشد اقتصادی را شاهد باشیم.

وی افزود: اگر تولید با رشد همراه شود، اقتصاد کلان نیز به حرکت درآمده و درآمدهای مردم نیز رشد خواهد یافت.

کاکایی اظهار داشت: امروز در شرایطی هستیم که پتانسیل بالایی از نظر دانش در کشور وجود دارد، قابلیتی که شاید سه دهه پیش وجود نداشت و اگر این نگاه جدید در همه مسوولان نظام و همه صنعت اجرایی شود، شعار “ما می توانیم” به معنای واقعی کلمه به منصه ظهور می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت خودرو نیز، اگر همه چیز را با دیدگاه دلسوزانه رهبری ادامه دهیم، در پایان سال جهش تولید و در سال های آینده تولید انبوه محصولات جدید خودروسازان را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه شنبه هفته گذشته در سخنرانی به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام(ص) درخصوص مقوله اقتصاد، خاطر نشان کردند: در زمینه اقتصاد به هیچ‌وجه نباید نگاه به بیرون باشد، البته این به معنای ارتباط نداشتن با خارج نیست بلکه ارتباط باید باشد، ولی به‌دنبال علاج مشکلات در داخل باشیم و یکی از راه‌حل‌های اصلی هم افزایش تولید است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در زمینه اقتصاد باید یک تلاش برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته انجام گیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا