اخبارخودرو

حل معادلات اقتصاد با فرمول خودرو/ تحقق رشد اقتصادی با حرکت صنعت خودرو

به گزارش صنعت کار، تاثیر صنعت خودرو بر رشد اقتصادی بر کسی پوشیده نیست صنعتی با اشتغالزایی بیش از یک میلیون نفری که از دیرباز در نقش یک صنعت پیشران بوده و با وجود سهم حدود 4 درصدی در تولید ناخالص داخلی تاثیر به سزایی در رشد و یا افت اقتصاد داشته و همواره به عنوان یکی از شاخص های تورم به شمار می رود.

با توجه به چنین جایگاهی، این صنعت در سه سال اخیر و همزمان با اعمال دوباره تحریم ها شاهد کاهش تولید و عدم دسترسی به هدف گذاری سالیانه بوده در حالی که شکستن رکورد سالیانه تولید خودرو را به عنوان یکی از اهداف خود عنوان کرده بود.
موسسه فیچ، چندی پیش اعلام کرد که خودروسازی ایران از سال آینده میلادی به‌طور متوسط سالی ۴/ ۱۲ درصد رشد را تجربه خواهد کرد که دلیل اصلی این امر، رشد تولید خودرو در ایران پیش بینی شده است که یکی از دلایل این امر، آغاز سند 25 ساله همکاری ایران و چین عنوان شده است.
حال با برگزاری انتخابات آمریکا و احتمال بالای موفقیت بایدن در این انتخابات احتمال کم رنگ شدن تحریم ها قوت گرفته و این موضوع می تواند یکی از دلایل اصلی رشد صنعت خودرو و تاثیر آن در اقتصاد ایران در سال جدید میلادی باشد. این در حالیست که در پیش‌بینی موسسات خارجی نیز آمده کاهش یا لغو تحریم می‌تواند سرعت تولید و بهبود تولید خودرو در ایران را افزایش دهد. موضوعی که باعث اثرگذاری بیشتر این صنعت بر رشد اقتصادی خواهد شد.
جواد مرزبان راد، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تاثیر بالای صنعت خودرو در رشد اقتصادی می گوید: صنعت خودرو یکی از صنایع مادر به شمار می رود و همانند یک لوکوموتیو عمل می کند و با فعال شدن یک خودروساز صنایع مرتبط همچون صنایع فولاد، الکترونیک و حتی نساجی فعال می شوند چراکه خودرو از قطعات متعددی تشکیل شده و با رونق صنعت خودرو تولید این قطعات نیز افزایش می یابد که در نهایت بر صنایع مرتبط نیز تاثیرگذار خواهد بود.
وی می افزاید: با رونق صنعت خودرو و عملکرد مطلوب و همچنین افزایش تولید صنایع مرتبط با این صنعت ناگزیر به افزایش تولید هستند و با جهش تولید در سطح کشور می توان به افزایش تولید ناخالص داخلی امیدوار بود بنابراین شرکت های خودروسازی می توانند همانند یک موتور محرک برای افزایش تولید و در نهایت رشد اقتصادی عمل کنند.
این کارشناس صنعت خودرو نقش کم رنگ شدن تحریم ها در افزایش تولید را موثر می داند و تصریح می کند: در عین حال که خودروسازان برنامه افزایش تولید را پیش می برند باید نسبت به ارتقای تعامل و ارتباط با کشورهای خارجی نیز گام بردارند.
مرزبان راد با بیان این که کشورهایی که از قبل با ایران در زمینه صنعت خودرو همکاری داشتند می توانند کمک خوبی برای رشد این صنعت باشند، اظهار می کند: برای تولید برخی قطعات به صرفه لازم است نسبت به همکاری و اخذ دانش فنی از کشورهای خارجی اقدام شود در این میان چینی ها که از گذشته با صنعت خودرو ایران همکار بودند و یا در زمان تحریم ها نیز برای باقی ماندن در ایران تلاش کردند می توانند گزینه خوبی برای رشد صنعت خودرو باشند که بر این اساس می تواند سند همکاری 25 ساله ایران و چین را نیز دلیلی برای این رشد دانست.
استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه می دهد: کشورهای جنوب شرقی آسیا می تواند همکار خوبی برای رشد صنعت خودرو باشد بنابراین باید در کنار تعامل با خارجی ها نسبت به رشد تولید خودرو اقدام کرد.
 در حالی انتظار می رود طی سال های بعد تولید خودرو در ایران صعودی شود که متوسط رشد سالانه ۱۲.۴ درصدی برای تولید خودرو در ایران طی دوره ده ساله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ پیش بینی شده است. حال باید دید در شرایطی که حدود دوماه به پایان سال میلادی باقی مانده، صنعت خودرو ایران شاهد چه تحولاتی خواهد شد تا زمینه تحقق این پیش بینی ها فراهم شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا