اخباربرترخودرو

راه خلاص خودروسازی از تحریم‌ها، داخلی‌سازی ۹۰ درصدی است

به گزارش صنعت کار، «محمدرضا نجفی‌منش» درخصوص سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره ارتباط نداشتن بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها، افزود: خودروسازی نخستین صنعتی بود که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها قرار گرفت، اما در عین حال تحریم‌ها هشداری به مسوولان کشور به دلیل وابستگی ارزی بالای صنعت خودرو بود.

به گفته این مقام صنفی، زمانی در سال‌های گذشته می‌توانستیم در راستای داخلی‌سازی برخی قطعات و مواد اولیه گام برداریم، اما به دلیل پایین نگه داشته شدن مصنوعی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی، مورد توجه سرمایه‌گذاران و قطعه‌سازان واقع نشد.

وی ادامه‌داد: نرخ پایین دلار و هزینه‌های بالای تولید در عمل سبب شد تا واردات مواد اولیه و تجهیزات از خارج کشور توجیه و جذابیت داشته باشد.

نجفی‌منش یادآورشد: در سال‌های گذشته به‌جز یکی دو مورد، توجه کمتری به طراحی خودرو در داخل شد، در حالی که به دلایل یاد شده واردات قطعات به صورت سی. کی. دی (منفصله) و مونتاژ آنها مقرون به صرفه بود.

وی اضافه‌کرد: از هم اکنون نیز نگران روزی هستیم که با گشایش‌های احتمالی در فضای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، دوباره این موارد به فراموشی سپرده شود و واردات از داخلی‌سازی پیشی بگیرد.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به برگزاری «نمایشگاهی از نداشته‌ها» برای نخستین بار در سال‌های گذشته، آغاز نهضت داخلی‌سازی را یادآور شد و گفت:‌ با به‌کارگیری توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر شرکت‌ها، در راستای داخلی‌سازی حداکثری حرکت شد.

وی به هند اشاره کرد که تولید خودروها در این کشور با داخلی‌سازی حداقل ۸۰ درصدی انجام می‌شود و افزود: به‌طور نمونه در این کشور خودروی کوئید طراحی رنو با داخلی‌سازی ۹۷ درصدی قطعات ساخته می‌شود و اینکه این کشور سالیانه چند میلیارد دلار صادرات خودرو انجام می‌دهد، حاصل توجه ویژه آنها به داخلی‌سازی است.

نجفی‌منش ادامه‌داد: باید نرخ ارز و میزان داخلی‌سازی‌ها به گونه‌ای تعیین و مدیریت شود که کفه ترازو به جای جذابیت واردات، به نفع تولید داخل باشد.

این مقام صنفی، با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری، گفت: در این برنامه، تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به روند تولید ضربه زد.

وی افزود: در ماه‌های گذشته کارشناسان و مسوولان صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی بارها و بارها خواستار اجازه ترخیص قطعات وارده به گمرکات شده بودند، اما بانک مرکزی به دلیل نبود تخصیص ارز اجازه نمی‌داد، حتی واردات بدون انتقال ارز را خواستار شدیم که در ابتدا با آن مخالفت شد اما به‌تازگی گشایش‌هایی در گمرکات ایجاد شده است.

نجفی‌منش تاکیدکرد: تولیدکنندگان داخلی توانمند بوده و قادر به انجام کار هستند، به شرطی که اجازه داده شود تا از توانمندی‌های خود به خوبی استفاده کنند.

وی بیان‌داشت: باید با یک سیاست درست، کاری کرد تا بتوان در عین حفظ ارتباطات بین‌المللی و توسعه آنها، نیروها و توانمندی‌های داخلی را نیز تقویت کنیم.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود:‌ باید آنقدر به استقلال صنعتی رسیده و توان برنامه‌ریزی داشته باشیم که هرگونه تغییر و تحول در نظام سیاسی بین‌الملل بر صنعت کشور بی تاثیر باشد.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی روز سه شنبه (۱۳ آبان‌ماه) به مناسبت میلاد حضرت محمد(ص)، درخصوص مقوله اقتصاد، خاطرنشان‌کردند: در زمینه اقتصاد به هیچ‌وجه نباید نگاه به بیرون باشد البته این به معنای ارتباط نداشتن با خارج نیست، بلکه ارتباط باید باشد اما به‌دنبال علاج مشکلات در داخل باشیم و یکی از راه‌حل‌های اصلی هم افزایش تولید است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تتکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا