اخبارخودرو

قیمت خودرو در شیب نزول/ زیان ‌دلالان ادامه دارد

به گزارش صنعت کار،در شرایطی که همه بازارها متاثر از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا روند نزولی در پیش گرفته بازار خودرو نیز به تبعیت از این ریزش شاهد افت چشمگیر قیمت ها است. با این حال فعالان بازار معتقدند مقایسه قیمت دلار و خودروها در آخرین ماه تابستان نسبت به اکنون نشان می دهد که هنوز قیمت ها تا رسیدن به قیمت واقعی فاصله بسیاری داشته و حباب قیمت ها هنوز نترکیده است. چندی پیش و در ماه های گذشته قیمت خودرو به صورت دقیقه ای افزایش می یافت و هم اکنون نیز با کاهش قیمت دلار، همین اتفاق باز تکرار شده و قیمت ها به صورت دقیقه ای در حال کاهش هستند که بخش زیادی از این کاهش قیمت ها، هیجانی و متأثر از قیمت دلار است.

با این حال معاملات در بازار خودرو به صفر رسیده و بیشتر خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با تاکید بر این که اگر بازار ارز حدود سه هفته با ثبات قیمت روبرو باشد، گره بازار خودرو باز خواهد شد، می گوید: ماه ها است که بازار قفل است و هیچ معامله ای در آن انجام نمی شود بنابراین در صورت به ثبات رسیدن بازار ارز و توقف نوسان قیمت شاهد رونق داد و ستد در این بازار خواهیم بود.
وی در خصوص حباب فعلی قیمت ها می افزاید: بررسی قیمت ها در چند ماه اخیر و آرشیو اخبار و بازگشت به شهریور ماه میزان حباب قیمت ها را نشان می دهد به طوری که در این ماه قیمت هر دلار 22 هزار و 500 تومان بود که قیمت پراید 131 به 87 میلیون تومان و قیمت هر دستگاه پژو 405 نیز معادل 61 میلیون تومان ، پژو 206 تیپ دو بیش از 180 میلیون تومان و تیپ 5 این خودرو حدود 218 میلیون تومان رساند اما هم اکنون با ریزش قیمت دلار و رسیدن به کانال 24 هزار تومان پراید همچنان در محدوده 100 میلیون تومان و پژو 405 نیز با قیمت حدود 208 میلیون تومان عرضه می شود که امید به کاهش بیشتر قیمت ها را افزایش می دهد.
موتمنی با تاکید بر این که مصرف کنندگان در انتظار کاهش بیشتر قیمت بوده و دست از خرید خودرو کشیده اند، تصریح می کند: اگر دلار حدود یک ماه بر روی قیمت پایه ای بایستد معاملات از سر گرفته خواهد شد اما نوسانات فعلی اجازه ورود مشتری به بازار را نمی دهد و در عین حال اجازه تصمیم گیری به فروشنده را نمی دهد.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با بیان این که بازار خودرو در ایران با سایر کشورها متفاوت است، اظهار می کند: این کالا در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه ای شده و این امر باعث شده تا عده ای که به دنبال حفظ ارزش دارایی های خود هستند با نقدینگی تحت اختیار خود نسبت به خرید خودرو بیش از نیاز خود اقدام کنند بنابراین با تقویت ریال این دسته از افراد نیز دست از احتکار برداشته و نسبت به توزیع و فروش خودروی خود اقدام خواهند کرد.
وی ادامه می دهد: همزمان با فروش این دسته از خودروها به دلیل افزایش میزان فروشنده قیمت ها شاهد ریزش بیشتری خواهد بود بنابراین این امید وجود دارد که وضعیت بازار بهبود یابد و فعالان این بازار نیز آینده بازار خود را مثبت می بینند و با داد و ستد مانند سال های گذشته شاهد بازگشت رونق به بازار خودرو خواهیم بود.
موتمنی در خصوص عرضه خودروهای احتکاری به بازار نیز می گوید: بدون شک این خودروها یک روزه وارد بازار نمی شوند و از آن جا که تعداد اندکی هستند که اقدام به خرید خودرو در قیمت های بالا کرده باشند چرا که فعالان بازار می دانند باید در چه رنج قیمتی اقدام به خرید کنند بنابراین با دلار 32 هزار تومانی کسی تمایلی به خرید نخواهد داشت اما بدون شک این دسته از خریداران نیز در صورت مشاهده کاهش میزان سود خود اقدام به عرضه خودروهای خریداری شده خواهند کرد.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با اشاره به ریزش قیمت ها در همه بازارهای موازی می افزاید: با تقویت ارزش ریال تمایل به معامله افزایش می یابد اما با کاهش ارزش پول ملی تصمیم گیری برای ان ها دشوار می شود.
وی در خصوص کاهش قیمت ها در خودروهای داخلی و وارداتی نیز اظهار می کند: بررسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی نشان می دهد که قیمت ها حدود 20 تا 25 درصد کاهش داشته و در صورت رسیدن دلار به کانال 20 هزار تومان شاهد کاهش 15 درصدی قیمت ها خواهیم بود چرا که بازگشت به عقب نشان می دهد در صورت دلار 18 هزار تومانی پراید کمتر از 80 میلیون تومان خرید و فروش می شد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا