اخبارخودرو

قیمت خودرو کاهش می یابد

به گزارش صنعت کار، رضا شیوا رئیس شورای رقابت در نشستی در خصوص اتفاقات صنعت خودرو، گفت: به دلیل وضعیتی که پیش آمده و با توجه به شرایط کرونایی و تحریم، شرایط سختی بر خودروسازان گذشت.

او بیان کرد: چند ماه گذشته بسیاری از مردم نقدینگی داشتند و برخی به دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا، سکه، خانه و برخی هم به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار خودرو بودند.

به گفته این مقام مسئول همین عامل باعث شد تقاضا برای خودرو افرایش یابد، اما عرضه کافی نبود و به همین دلیل نوسانات زیادی در این بازار به وجود آمد.

این مقام مسئول تشریح کرد: با اینکه خودروسازان، تولیدی مناسبی دارند و سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما این میزان کافی نیست و تعداد خودروسازان کم است.

رئیس شورای رقابت افزود: اکنون ۲ خودروساز بزرگ داریم که محصولات خود را برای اقشار مختلف جامعه تولید می‌کنند.

او ادامه داد: این بازار اکنون انحصاری است. قانون گذار به شورای رقابت اجازه تعیین دستور العمل برای خودرو را داده است و اکنون این وظیفه شورای رقابت است که از حقوق مصرف کننده دفاع کند که زیان نبیند و حقوق مصرف کننده را زیر سوال نبرد.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت منصفانه است و تلاش کرده‌ایم فرمولی ارائه دهیم که منصفانه باشد.

او در خصوص پیش فروش خودرو‌هایی که نام مشخص و نشان مشخصی ندارند، گفت: پیش فروش خودرو‌هایی که چارچوب و شناسنامه ندارند اشتباه است و وزارت صمت باید به این‌ماجرا ورود کند.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد: منصفانه بودن قیمت گذاری شورای رقابت طوری است که هم مصرف کننده، هم خودروساز راضی است؛ اگر برای مصرف کننده قیمتی را در نظر می‌گیریم، در مقابل سود منطقی را نیز برای خودروساز در نظر می‌گیریم. چندین نظریه در خصوص قیمت گذاری خودرو می‌دهند، برخی می‌گویند قیمت خودرو را باید در بازار آزاد بگذاریم و قیمت کارخانه نهایت ۱۰ درصد کمتر باشد.

او افزود: برخی می‌گویند خودرو باید در بورس عرضه شود و مخالفت‌هایی با این رویه وجود دارد، برخی هم می‌گویند قیمت خودرو را باید شورای رقابت رقابت تعیین کند.

شیوا گفت: وظیفه ما این است که قیمت منصفانه را اعلام کنیم. اکثریت به این موضوع رای می‌دهند که مصرف کننده واقعی باید خودرو بگیرد و برخی می‌گویند حاشیه سود به جیب دلالان می‌رود. طرح قرعه کشی عملی شد اما برخی از این طرح شکایت داشتند،  همان افراد بیایند طرح دیگری را ارائه دهند که خودرو به نیازمندان برسد و همه راضی باشند.

این مقام مسئول گفت: تولید کننده برای ادامه حیات نیاز به سود دارد در غیر این صورت به بن بست می‌رسد، برخی هم می‌گویند چرا ۳ ماه یکبار باید افزایش قیمت داشته باشیم، چون قیمت نهاده‌های تولید ۳ ماه یکبار افزایش می‌یابد، در حالی که خود خودروسازان در نظر داشتند هر ماه افزایش قیمت داشته باشند.

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون وضعیت طوری است که نه مصرف کننده نه تولید کننده راضی است. موضوع دیگر مورد بحث به پیش فروش خودرو‌هایی باز می‌گردد که هویتی ندارند، اما آن را پیش فروش می‌کنند. جای تاسف دارد وقتی خودرویی ماهیت مشخصی ندارد وعده پیش فروش می‌دهند در صورتی که قیمت مشخصی هم ندارد.

او افزود: شورای رقابت کار آماده سازی بستر برای رقابت بازار را بر عهده دارد، باید بین خودروسازان رقابت ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران به این بازار رجوع کنند. از طرفی بحث واردات نیز مطرح است که متاسفانه ارز کافی نداریم، اما خوب است که به واردات خودرو‌های ارزان قیمت رو آوریم و می‌توانند به این بازار کمک کنند.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش قیمت ارز و در نهایت کاهش قیمت خودرو گفت: اگر قیمت ارز کاهش یابد، در نهایت تورم بخشی منفی خواهد شد و قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. اینگونه نیست که در این بازار همیشه شاهد افزایش قیمت باشیم و ممکن است ۳ ماه بعدی قیمت خودرو نیز کاهش یابد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا