اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

مرهم جدید وزارت صمت برای کسب و کار/آیا نظرات بخش خصوصی اعمال می شود؟

به گزارش صنعت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم بر شناسایی گلوگاه های بخش تولید و تجارت دارد تا بتواند با رفع موانع علاوه بر توسعه اقتصادی به افزایش اشتغال نیز کمک کند.

در این باره معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: از همه فعالان بخش تولید و تجارت، صاحب نظران و تشکل های بخش خصوصی خواسته ایم که گلوگاههای مرتبط با وزارتخانه را به ما اعلام کنند.

سعید زرندی در جلسه کارگروه بهبود فضای کسب و کار افزود: اصلاح فرآیندها و حذف رویه های مخل حوزه تولید و تجارت در راستای بهبود فضای کسب و کار در دستور کار قرار دارد.

درواقع وزارت صمت در نظر دارد تا با همکاری بخش خصوصی این مشکلات را برطرف کند اما نکته مهم استفاده از نظرات بخش خصوصی و اعمال تجربه آنها در تصمیم گیری ها است.

بسیاری از مدیران وزارت صمت درمورد بسیاری از موضوعات از جمله وضع عوارض صادراتی، قیمت گذاری و…. بدنبال نظر سنجی از بخش خصوصی و تشکل ها بوده است. در این باره بارها اعلام شده است که در تصمیمات از نظرات بخش خصوصی استفاده می شود اما در عمل آنچه دیده می شود تنها دریافت نظرات است و در نهایت تصمیم وزارت صمت اعمال می شود. درحالی که استفاده از تجربیات بخش خصوصی در تمامی حوزه ها می تواند به حل مشکلات کمک کرده و مسیر توسعه را هموار سازد.

البته زرندی در این باره به شاتا گفت: شناسایی گلوگاه های وزارت صنعت، معدن و تجارت که منجر به کندی فعالیت ها و بروز نارضایتی هایی در ذینفعان شده و رفع آنها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: در این خصوص از بسیاری از تشکل ها و فعالان این بخش درخواست کرده ایم موضوعات را منعکس کنند.

معاون طرح و برنامه تصریح کرد: باید رویکردها و نگاه همه دستگاه ها و نهادها به مقوله تولید تغییر اساسی و بنیادی کند و موضوع تسهیل فضای کسب و کار تولید به عنوان یک رسالت در سرفصل اقدامات خود قرار بگیرد.

نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صمت تا چه اندازه به نظر بخش خصوصی و تشکل ها توجه داشته و از آنها استفاده می کند.

در بخش معدن بارها این موضوع از سوی وزارت صمت در زمان مدیران وقت مطرح شده بود اما فعالان بخش خصوصی و روسای برخی تشکل های معدنی معتقدند نظرات هیچ گاه در تصمیمات اعمال نشد. در حالی که بحش خصوصی در دل کار بوده و از نزدیک با مشکلات مواجه است در نتیجه راهکارهای رفع این موانع را بهتر می تواند شناسایی کند.

البته با نگاهی کلی به بخش تولید و تجارت می توان اصلی ترین گلوگاه را شناسایی و بدنبال برطرف کردن آن بود. شاید اصلی ترین مشکل برای بخش تولید و تجارت تغییر در قوانین و تصمیمات ناگهانی باشد. درواقع صاحبان مشاغل نمی دانند در 3 ماه آینده چه تصمیمات جدیدی برای وضعیت بازار گرفته می شود. نبود ثبات در قوانین و تصمیمات می تواند بازار را ملتهب کند.

باید دید وزارت صمت در فرصت باقی مانده از دولت تدبیر و امید تا چه اندازه در شناسایی و رفع این گلوگاه ها موفق عمل می کند.

 

 

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا