اخباربرترخودرو

وقتی تقاضای کاذب به کمک تولید می آید/ رشد تولید در سایه کرونا

به گزارش صنعت کار، با شیوع جهانی ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین پیش بینی شد تولید جهانی خودرو، امسال ۱.۴ میلیون دستگاه کاهش یابد.

اما تازه ترین آمار منتشره از سوی سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری از سقوط ۳۲ درصدی تولید خودرو جهان در بازه زمانی نیمه نخست ۲۰۲۰ حکایت دارد.

شروع این ویروس از شهر ووهان چین بود، شهری که قطب خودروسازی جهان نام دارد و همه‌گیری کووید-۱۹ در ووهان و به‌دنبال آن خسارت صنایع خودروی فعال در این شهر، در مدت زمان کمی فراگیر شد و دیگر خودروسازی‌های جهان را به واسطه عدم تامین قطعه دچار مشکل کرد، از سوی دیگر کاهش تقاضا نیز دلیل دیگری بر افت تولید خودروسازان جهانی بود.

در تازه ترین گزارش سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری آمده طی نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بالغ ‌بر ۴۶ میلیون و ۶۶ هزار خودرو در جهان تولید شده که این رقم در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۳۱ میلیون و ۱۳۱ هزار دستگاه کاهش یافته که ۱۴ میلیون و ۹۳۵ هزار دستگاه خودرو کمتر (معادل ۳۲.۴ درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید شده است.

بررسی تولید خودرو اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۳۸.۴ درصد کاهش یافته و به ۶ میلیون و ۹۴۱ هزار دستگاه رسیده است.

در این میان خودروسازی آمریکا نیز از گزند کووید-19 در امان نبوده ؛ چرا که براساس گزارش سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری صنعت خودرو در آمریکا با کاهش ۳۸.۴ درصدی تولید در نیمه نخست امسال مواجه شده است. تولید خودرو آمریکا در نیمه نخست امسال به ۳ میلیون و ۴۹۴ هزار دستگاه کاهش یافته است. اما در این میان چین که منشأ شیوع کرونا در جهان بوده از جمله کشورهایی بوده که کمترین افت تولید در صنعت خود را شاهد بوده است. تولید خودرو چین در نیمه نخست ۲۰۲۰ تنها ۱۶.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به ۱۰ میلیون و ۱۱۲ هزار دستگاه رسیده است.

براساس این گزارش آسیا کانون تولید خودرو جهان در نیمه نخست ۲۰۲۰ بوده است. تولید خودرو آسیا در نیمه نخست سال بالغ‌ بر ۱۷ میلیون و ۷۶۲ دستگاه بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵.۴ درصد کاهش داشته است.

کاهش تولید خودرو در دنیا به واسطه کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا بود این در حالیست که آمارها نشان می دهد ایران تنها تولیدکننده خودرویی بوده که در این مدت با رشد تولید مواجه شده. به طوری که ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی در مجموع ۴۷۳ هزار و ۴۶۱ دستگاه خودرو تولید کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است.

این روند نشان می دهد که تقاضای کاذب ایجاد شده در ایران با وجود طرح های پیش بینی شده هنوز کنترل نشده و همین موضوع ایران را در ردیف تولیدکنندگان برتر قرار داده این در حالیست که پیش از این موسسه فیچ پیش بینی کرده بود به واسطه تحریم ها و کمبود تامین قطعه، شاهد کاهش تولید خودرو در ایران خواهیم بود.

 

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا