اخباربرترنفت و پتروشیمی

سهم۳۷۵هزار بشکه‌ای پالایشگاه ستاره خلیج فارس از میعانات پارس جنوبی

به گزارش صنعت کار، ایران در دهه‌های گذشته همواره به عنوان واردکننده بنزین به شمار می رفت. آنچنان که در دور قبلی تحریم‌ها در ابتدای دهه ۹۰ شمسی، یکی از ابزارهای فشار بر ایران تحریم فروش بنزین به کشورمان بود.

با اجرای برجام اگرچه این تحریم‌ها برداشته شد اما نگرانی‌ها نسبت به بازگشت آن باعث شد تا ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با شتاب بیشتری دنبال شود و فازهای مختلف این پالایشگاه یک به یک به مدار تولید بیاید.

در سال ۹۷ سرانجام زمانی که فاز سوم این پالایشگاه تولیدی شد، ‌ایران توانست نه تنها از واردات بنزین بی‌نیاز شود بلکه بنزین تولیدی مازاد را نیز از طریق بورس صادر کند و درآمد بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است که در طرح اولیه در ۳ فاز که هرکدام ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی را دارا هستند، ‌تعریف شده بود.

پیش از این مقرر شده بود مأموریت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باشد، اما با تغییرات انجام‌شده این فاز به نام فاز بهینه‌سازی ظرفیت و رفع گلوگاهی فازهای موجود تغییر یافته و ظرفیت پالایشی این فاز در سه فاز موجود توزیع خواهد شد که با این ابتکار، ضمن صرفه‌جویی حدود ۹۰ میلیون دلاری، این هزینه صرف سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر صنعت خواهد شد.

اگرچه ظرفیت اولیه این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات در روز بوده اما بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که متوسط دریافت خوراک میعانات گازی این پالایشگاه از پارس جنوبی روزانه ۳۷۵ هزار بشکه در ۶ ماهه اول امسال بوده و این در شرایطی است که در این مدت تعمیرات دوره ای نیز انجام شده است.

به گزارش ایرنا، در شرایط تحریم‌ها و در سال جهش تولید، هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ درصد محصول تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بنزین است که افزون بر تأمین بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده باکیفیت، مانع از کاهش مقدار خوراک ورودی به این پالایشگاه شده است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا که می‌توان آن را به لحاظ استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در اجرا و استفاده از تجهیزات تولید داخل، ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور نامید، روزانه با دریافت ۴۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باارزش میدان مشترک پارس جنوبی و تبدیل آن به فرآورده‌های سبک و باکیفیت، کشور را در مسیر خودکفایی در تأمین بنزین قرار داده است.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بهمن‌ماه ۹۷ با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح شد و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین باکیفیت یورو، در اوج تحریم‌ها، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های باکیفیت قرار گرفت و در تولید بنزین نیز خودکفا شد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا