اخبارتاپصنعت و معدن

۵۰ درصد معادن کشور تعطیل است

به گزارش صنعت کار،بهرام شکوری در مورد تاثیر احتمالی پیروزی بایدن در انتخبات آمریکا بر کاهش تحریم‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسد دموکرات‌ها و بایدن قول داده‌اند که به برجام برگردند شاید با بازگشت آنها به برجام، طبق تعهداتی که گروه ‌5+1 دارند تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند. نهایتا شرکت‌های خارجی که سابقه حضور در ایران را هم دارند و به واسطه تحریم‌ها از ایران خارج شدند به بازار ایران بازگردند.

وی افزود: در کنار این موضوع توافق ۲۵ ساله ایران و چین هم مطرح است، چینی‌ها هم علاقه‌مند هستند که در حوزه‌های مختلف و به خصوص حوزه معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کنند. بنا شده پروژه‌هایی که در حوزه صنایع معدنی است و جذابیت سرمایه گذاری خارجی داشته باشند به چینی‌ها هم ارائه شود.

شکوری تصریح کرد: اگر با آمدن آقای بایدن و بازگشت به برجام زمینه ایجاد شود، بسیاری از شرکت‌های اروپایی، آسیایی و سایر کشورها علاقه دارند که در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کنند چراکه حوزه معدن در بخش‌های مختلف از اکتشاف تا فرآوری جذابیت ورود دارد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ورود سرمایه‌های خارجی به داخل کمک‌کننده است. اگر به منابع خودمان اتکا کنیم پیشرفت و  توسعه‌مان اگر در حد ۱۰ باشد با ورود سرمایه‌های خارجی به ۱۰۰ یا بعضا به ۱۰۰۰ می‌رساند، تولید بیشتری هم در کشور سامان می‌گیرد.

وی افزود: طبیعی است که آنها هم به دنبال منافع خودشان هستند اما این یک تعامل برد-برد است، کشور ما که در حال توسعه است برای سرمایه گذاران سود بیشتری نسبت به کشور خودشان تامین می‌کند. ما پروژه‌های زیادی برای سرمایه گذاری داریم اما منابع‌مان محدود است، این سرمایه‌گذاری فقط هم مالی نیست و ورود تکنولوژی‌های حمل توسط خارجی‌ها به کشور، می‌تواند بسیار کارساز باشد.

شکوری خاطر نشان کرد: گواهی‌های کشف و پروانه‌های بهره‌داری ما نسبت به مساحت کشور فقط پنج درصد است و همچنین ۵۰ درصد معادن به دلایل مختلف تعطیل است. یک بخشی به خاطر عوارض و سیاستگذاری‌های غلط، منابع مالی محدود و نداشتن سرمایه در گردش یا عدم امکان خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات و بخشی هم مربوط به بازار فروش است که این مشکلات باعث شده تا ۵۰ درصد آن‌ها تعطیل شوند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عملاً دو و نیم درصد کشور در حوزه معدن فعال است، بر اساس گزارشی که ما ارائه کردیم، این بخش می‌تواند ۱۰۰ درصد درآمد نفتی را محقق کند. حرف ما این بود که آن ۹۵ درصد باقیمانده کجاست؟ اگر ما بتوانیم آن را از حبس خارج کنیم می‌تواند کمک کند که حتی چند برابر درآمد نفتی نصیب کشور شود.

شکوری تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید یک فکر جدی برای آن ۹۵ درصد کرد که بتوانیم آن را اکتشاف کنیم و با تعاملی که این سازمان‌ می‌توانند با وزارت صمت داشته باشند بتوانیم اکتشافات اساسی را در کشور سامان دهیم و در نهایت منابع معدنی را به چرخه تولید بیاوریم که ورود سرمایه‌های خارجی در بخش اکتشاف هم می‌تواند کارساز باشد.

 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا