اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

بازار داخلی جانی ندارد/ تمرکز بر صادرات فولاد به نفع کشور است

به گزارش صنعت کار، رشد قیمت صادراتی فولاد می تواند درآمدهای ارزی تولیدکنندگان در این صنعت را افزایش دهد. از سویی دیگر افزایش قیمت صادراتی فولاد می تواند تولیدکنندگان را به افزایش صادرات تشویق کند موضوعی که شاید نگرانی دولت برای کاهش عرضه در بازار داخلی را افزایش دهد.

در این باره رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران به «صنعت کار» گفت: در هفته گذشته 160 هزار تن فولاد رد بورس عرضه شد که تنها 60 هزار تن آن تقاضا داشت. این موضوع بدان معناست که بازار داخلی جانی ندارد و باید تمرکز را بر صادرات گذاشت.

وی ادامه داد: با توجه به رشد تصاعدی قیمت ها به هر میزان که به سمت صادرات حرکت کنیم بهتر خواهد بود و ارز بیشتری به کشور وارد می شود.

شهرستانی با بیان اینکه 2 اتفاق می تواند سینرژی ایجاد کرده و به نفع تولیدکننده و مصرف کننده باشد، اظهار کرد: ابتدا باید وزارت صمت دخالتی در عرضه و تقاضا نداشته و قیمت گذاری دستوری انجام ندهد. همچنین بانک مرکزی صادرکننده را ملزم به وارد کردن ارز به سامانه نیما نکند. یعنی صادرکننده از طریق صرافی های معتبر بانک مرکزی ارز را بفروشد اما مدارک آن را به بانک مرکزی ارائه دهد.

به گفته شهرستانی، این اتفاق هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف کننده است. درواقع با این 2  موضوع هم به افق 1404 یعنی تولید 55 میلیون تن فولاد دست پیدا می کنیم و هم عطش بازار ارز فروکش می کند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران تاکید کرد: این موضوع یک بازی برد-برد و در بلند مدت به نفع کشور است زیرا پایین ماندن نرخ ارز به نفع ملت و شفاف سازی به نفع دولت است. درکنار این موضوع تولیدکننده رضایتمند بوده و می تواند برای عرضه داخلی یا صادراتی برنامه ریزی کند.

 

به گزارش صنعت کار، وقوع چنین موضوعی در گام اول نیازمند همراهی وزارت صمت و کناره گیری آن از بحث قیمت گذاری است تا بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت را کشف کند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا